Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is 'gans' in de zin van 'heel, helemaal, volledig' goed Nederlands?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op zich behoort het tot de Nederlandse taal, maar de Dikke van Dale merkt hierbij op dat het niet tot het algemeen taalgebruik behoort, maar tot het archaïsch taalgebruik (taalgebruik waarbij men opzettelijk verouderde woorden of zinsconstructies gebruikt)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het dat het ooit geen correct Nederlands was maar zo ingeburgerd raakte dat het wel als correct Nederlands aanzien moest worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb van Dale etymologisch er op nageslagen. Deze vermelden het volgende:
Het woord 'gans' ( ook wel gespeld als ganz, gantsch of gantz) is in het Nederlands al sinds 1236 bekend in de betekenis van gezond, genezen, in zijn geheel volkomen.
De etymologie van het woord is onzeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste antwoord dankzij de toevoeging! ;)

Andere antwoorden (4)

Nee, ik ken wel deze gans.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn Nederlands zeker, hoor het al 47 jaar. Is volgens mij wel spreektaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het dat het ooit geen correct Nederlands was maar zo ingeburgerd raakte dat het wel als correct Nederlands aanzien moest worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie verklaring Ruth. Staat in DDvD dus het is nederlands
"In gans het land zag men uit naar de eerste kievitseieren".

En uit de van Dale:
2gans bn, bw heel: de ~e dag; van ~er harte in volle oprechtheid

Dus ja, het is goed nederlands.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En als je nou bij de polier een hele gans wilt kopen, zeg je dan 'een ganse gans'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voor zover ik weet wel goed Nederlands. Echter ik betwijfel of je poelier je ook echt een ganse gans geeft als je erom vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha, in limburg wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het dat het ooit geen correct Nederlands was maar zo ingeburgerd raakte dat het wel als correct Nederlands aanzien moest worden?
Ja, het is een woord dat nog heel weinig gebruikt wordt in de nederlandse spreektaal, maar het het betekent 'heel'.
"van ganser harte" hoor je wel nog vaker. In de Van Dale staat het alsvolgt omschreven;

2gans bn, bw heel: de ~e dag; van ~er harte in volle oprechtheid.

Overgens (hier waar ik woon) in Limburg wordt het wel nog veel gebruikt in het dialect. Hiermee wordt hetzelfde bedoeld, dus 'heel' of 'helemaal'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het dat het ooit geen correct Nederlands was maar zo ingeburgerd raakte dat het wel als correct Nederlands aanzien moest worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie weet, ik zal het m'n vader eens vragen. Hij heeft nog al veel met de nederlandse taal.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding