Dan moet je eerst weten dat stront de betekenis heeft van ‘iets stijfs’. Deze uitgangsbetekenis heeft zich in verschillende richtingen verbijzonderd, namelijk in die van ‘een kort, stomp iets’, zoals een staartstomp of een penis, maar ook tot ‘iets wat omhoog uitsteekt’, zoals een rietstengel of de uitloper van een plant. De betekenis ‘uitwerpsel’ heeft klaarblijkelijk als benoemingsmotief de vorm van de vaste ontlasting.

Een zweertje aan het ooglid werd oorspronkelijk 'stijg' genoemd. De betekenis van stijg was: ‘iets puntigs’.

Nadat de eigenlijke betekenis van het begrip op de achtergrond raakte en verdween, ging men stront beschouwen als: slecht, gemeen goed, of: iets van weinig of geen betekenis, een onbelangrijke zaak. In bepaalde, meestal figuurlijk bedoelde, zegswijzen wordt nu gedoeld op iets zeer onaangenaams, verachtelijks of onbelangrijks.

Zo'n ooglidzweertje, ontstaan door ontsteking van een van de kliertjes van de oogharen, was zeer onaangenaam. Een strontje kon bij onvoldoende reinheid besmettingsgevaar voor het oog opleveren. De alternatieve benaming is 'gerstekorrel'.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit schijnt te maken te hebben met het volksgeloof dat men een oogzweertje kreeg nadat men op de openbare weg of aan de kerk zijn behoefte had gedaan.

Zie kopje 2 op:
https://fuzzy.arts.kuleuven.be/rewo/Medwvd/wvd14/WVDco141oogzweertje.htm