Waarom refereert men vaak aan schizofrenie als een meervoudige persoonlijkheidsstoornis/dissociatieve identiteitsstoornis word bedoeld?

varmorgen vroeg eva jinek aan een actrice die 2 verschillende personages speelt in een toneelstuk: "word je er niet een beetje schizofreen van als je 2 verschillende rollen moet spelen?"

dus vaak word iets wat te maken heeft met meerdere persoonlijkheden onterecht vergeleken met schizofrenie.

eigenlijk bedoelen ze dus persoonlijkheidsstoornis/dissociatieve identiteitsstoornis.

de veelgehoorde uitspraak :"een is schizofreen is nooit alleen" is hier goed voorbeeld van.

"Deze stoornis (schizofrenie) wordt heel vaak verward met MPD (multiple personality disorder). Er wordt gedacht dat schizofrene mensen meerdere persoonlijkheden hebben. Dat is niet zo."

http://www.psyonline.nl/schizofrenie.html

hoe is dit misverstand in de wereld gekomen? en waarom krijgen we dit misverstand vooralsnog niet de wereld uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Hij is schizofreen.' bekt een stuk lekkerder dan 'Hij heeft een meervoudige persoonlijkheidsstoornis.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarschijnlijk omdat schizofreen veel lekkerder in de mond ligt bij uitspraken dan dissociatieve iden......
Daarnaast is schizofrenie een oudere term dan dis.
Ook heeft schizofrenie wel iets weg van een dubbele persoonlijkheid: het gewoon zien en het zien door een waan. Wat natuurlijk twee manieren van zien zijn en geen twee personen, evenals bij dis: In eerdere klinische omschrijvingen van DSM (II) werd nog gesproken van meervoudige persoonlijkheid. Later is dit gewijzigd omdat men veronderstelde dat het niet zozeer ging om het omschakelen tussen verschillende ‘persoonlijkheden’ maar het ontbreken van een enkelvoudige identiteit binnen eenzelfde persoon. Daarom wordt in DSM IV nu gesproken van verschillende identiteiten of persoonlijkheidstoestanden in plaats van persoonlijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vraag ik mij dus ook altijd af!!!

Het beste antwoord

In eerste instantie door het woord : schizos betekent gescheiden, frenos heeft met je brein te maken. Gespleten brein. Ergens in je leven pik je dat woord op, je krijgt er een beeld bij, en dat blijft hardnekkig hangen.

Dat het een heel ander type aandoening is weten we nu, maar nog niet ' al heel lang' . Daarnaast is het zo dat met name in films, mensen die schizofreen zijn nogal eens als heel verschillende personen / karakters uit de hoek kunnen komen. En natuurlijk schoolvoorbeelden als Psycho, met de man die ook zijn dode moeder personifieerde. En dat is dan het beeld dat een beetje blijft hangen. Want sorry, maar de kennis over wat schizofrenie daadwerkelijk is en inhoudt, schiet bij de doorsnee ' man/vrouw in de straat ' behoorlijk tekort. Die blijven dus een beetje bij het (foute) archetype uit de films hangen.

MPD of een echte ' gespleten persoonlijkheid' dateert pas van later datum, en heeft zich in korte tijd grote populariteit verworden door heftige speelfilms als Sybil. Pas sinds kort weten we dat dit ' syndroom' niet bestaat als zelfstandige, spontane aandoening als reactie op ernstige trauma's , maar als ' bijverschijnsel' van verkeerde psychotherapie - zelfs zonder voorafgaand trauma. Je zou ze echter de kost moeten geven die dergelijke films gezien hebben, de termen gehoord, en het TOCH schizofrenie blijven noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heb ik me nu zelf ook altijd afgevraagd (hoe dit misverstand kan blijven bestaan)!! Een van de Kenmerken van Schizofrenie= hallucinaties en/of wanen. Ik denk zelf dat het woord schizo doet denken aan gescheurd/gespleten? En daardoor de link wordt gelegd met Gespleten persoonlijkheid?