Wat zijn de regels tegenwoordig voor adressering en aanhef?

Bij ons op kantoor worden veel adressen ingevoerd a.d.h.v. bankafschriften. Deze zijn niet altijd compleet en duidelijk en er komen nog wel eens vragen naar boven.

Zoals bv het gebruik van het woord 'erven'... persoonlijk vind ik het 'not done' dit te gebruiken in adressering en aanhef maar het staat wel op de afschriften.

Verder worstelen we met dubbele achternamen als 'Jansen-Peters'. Vroeger kon je er van uit gaan dat dit een getrouwde mevrouw was. In de huidige maatschappij kan dit ook een getrouwde meneer zijn.

Hoe gaan anderen hier mee om?

Toegevoegd na 9 minuten:
En het gebruik van jr. en sr. ... wordt dat nog gedaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
8.8K

Het beste antwoord

Als jullie ervoor kiezen om de adressen op te stellen nav bankafschriften is dit het duidelijke gevolg. Dit is dus geen handige methode.

Of jullie moeten er voor kiezen om een andere methode te gaan bedenken of letterlijk overnemen wat er op het bankafschrift staat.

Bij erven moet je dat wel overnemen want het gaat om de afwikkeling van zaken die te maken hebben met een overleden persoon.

Junior en senior: staat dat op een bankafschrift? Zoja: overnemen dus.

Bij Jansen-Peters zou ik gokken op mevrouw Jansen-Peters maar omdat het een bankafschrift is zal het vaak om het nummer gaan van de bankrekening van meneer of mevrouw Jansen en meneer of mevrouw Peters. Wie jou betaalt heeft weet je niet. Dus je adressering naar mevrouw Jansen-Peters hoeft niet te kloppen, ook al omdat het meisjesnaam Jansen kan zijn of meisjesnaam Peters (je mag zelf beslissen wat voor staat).

Hebben die mensen helemaal geen contact met jullie voor ze hun geld overmaken? Kunnen jullie niet met klantnummers werken die ze krijgen via een website of iets dergelijks en die ze moeten invullen als ze geld overmaken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey Pelle, bedankt voor je reactie. Nee, de meeste mensen hebben wij geen verdere contacten mee. Het zijn mensen die een gift naar onze organisatie overmaken t.b.v. van projecten. (goede doelen instelling) Ik zie dan ook niet zo snel wat voor andere optie wij hebben anders dan het overnemen van een bankafschrift. Als jij er een weet dan hoor ik dat graag! Als ik hun bedank voor het overgemaakte bedrag en verdere (niet financiële) correspondentie, dan is erven niet belangrijk in mijn ogen. Vandaar mijn vraag. En ja, jr. en sr. staan op een bankafschrift, in het adres vind ik dat prima, maar in de aanhef? Bij de aanhef gebruik ik de volledige achternaam dus Jansen-Peters maar tegenwoordig kan het ook zo zijn dat het om een meneer gaat die met een meneer is getrouwd. Vandaar ook deze vraag!
jodyenboyke
11 jaar geleden
+voor Pelle. Ik heb zelf veel met databases gewerkt en voor een goede respons dat gegevens correct zijn. In het geval dat je een bedankbrief schrijft zou ik er bij twijfel altijd voor kiezen de heer of mevrouw desnoods familie.....
Wellicht kan er een antwoordstrook met de mogelijkheid om gegevens te corrigeren meegezonden worden. Zeker als je hoopt op een nieuwe gift zou dit positief kunnen werken en bovendien is dat een goede gelegenheid om de database te optimaliseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, jammer dat je dat er niet meteen bij had gezet want nu begrijp ik hoe je aan de namen komt. Wat ik niet begrijp is hoe je ze een bedankje kan sturen want je hebt helemaal geen adres? Als je dat toch doet zou ik gewoon kiezen voor een standaard: Geachte heer en/of mevrouw. Als je perse de achternaam erbij wilt (dat staat netter) dus: Geachte heer en/of mevrouw Jansen-Pietersen. Als er senior of junior staat zou ik dat wel gebruiken, dat zetten ze er zelf ook niet voor niets bij (het geeft soms verwarring blijkbaar). De erven van zou ik ook gebruiken omdat je helemaal geen naam hebt van de mensen die die erven van zijn. Je weet alleen hoe de overleden persoon heet en daar is dan toch echt blijkbaar dat geld van.