Waar kom het spreekwoord 'Komt voor de bakker vandaan' ?

Waar is dit van afgeleid, hoe zijn ze hierop gekomen?
is het omdat de bakker vroeger altijd zen broodjes klaar had en dat je dus op de bakker zeker kon rekenen ofzo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Het beste antwoord

In het Idioomwoordenboek van Van Dale (1999) staat dat deze zegswijze misschien herinnert aan vroeger tijden, toen men dikwijls zelf deeg kneedde en het naar de bakker
bracht om het te laten bakken. Als het deeg 'voor de bakker' was, was het belangrijkste werk dus al gedaan.
In 1930 speelde er een revue met de titel 't Is voor de bakker, waarin Fien de la Mar en Louis Davids een rol hadden. Wellicht heeft deze revue bijgedragen aan de populariteit van 'Dat komt/het is voor de bakker.' Van Dale neemt de zegswijze voor het eerst op in de zevende druk (1950).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Huizinga's Spreekwoord en gezegden wordt dit als volgt verklaard:

Dat is (weer) voor de bakker. Titel van een revue van de revue-schrijver Stapper. Men heeft wel eens beweerd dat deze titel oorspronkelijk was, maar iedere oprechte Amsterdammer weet wel beter. Het is een reeds lang bekend gezegde - vermoedelijk ontleend aan een of meer bakkers, die goede spullen leverde(n) - en heeft de betekenis: het is goed, de zaak is in orde. Na de revue werd de uitdrukking nog meer populair.

(RJ)