Waarom wordt tegenwoordig zo vaak het werkwoord weggelaten na een voltooid deelwoord?

Bijvoorbeeld in de zin "Dat moet gezegd worden" zeggen mensen soms alleen "Dat moet gezegd". Ik lees het soms in de krant en veel mensen praten zo. Mijn gevoel zegt dat dit niet klopt, en dat de zin onaf is. Is dat juist?
Nog een voorbeeld: "Dat moet geverfd (worden)".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar moet wat aan gedaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is mij nog niet opgevallen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat niet al heel lang aan de gang? Daarom hebben wij juist het idee dat Duitsers overbodige voltooid deelwoorden gebruiken, zoals in de Derrick-klassieker: "Er ist erschossen worden." In plaats van: "Er ist erschossen." In het Nederlands is dat 'worden' al lang niet meer nodig. We zeggen niet "neergeschoten geworden". Nog eens 'worden' in de één of andere vorm erachter plakken voegt niets toe. Doet het dat wel in jouw voorbeeld, "dat moet gezegd (worden)"?

Het beste antwoord

Het is correct Nederlands, maar wordt beperkt gebruikt.

De hulpwerkwoorden dienen, hoeven, horen, kunnen, moeten en mogen kunnen gecombineerd met een deelwoord voorkomen, maar het hoeft niet.

In de praktijk worden dergelijke kernachtige formuleringen in de standaardtaal maar in beperkte mate gebruikt, het meest nog met dienen en moeten. De zinnetjes 'Dat dient gezegd' en 'Dat moet gezegd' kunnen zelfs als min of meer vaste uitdrukkingen beschouwd worden.
Voor het overige verdient het aanbeveling slechts spaarzaam gebruik te maken van dit soort constructies.

Voor het volledige artikel: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat de bijdrage is van de multiculturele samenleving, taal is namelijk onderhevig aan het moment. Het is niet goed en niet slecht. Slechts een moment opname.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we haast hebben.