Punt voor of punt na het haakje ")" (Zie uitleg)

Wanneer je een stukje schrijft en daarna iets tussen haaktje "(...)" En dit is daarna het einde van de zin is het dan:

Koeien houden van gras (in ieder geval de meeste.)
Of wel
Koeien houden van gras (in ieder geval de meeste).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
36.1K

Het beste antwoord

Dat ligt aan de situatie (zoals alles). Als je een aanvulling op de zin tussen haakjes zet, zet je die voor de punt, dus binnen de zin. (En doe je dat niet? Dan zet je hem dus tussen de haakjes. (Dit is dan wel ook een zin met een hoofdletter.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad.
Bij een hele zin komt de punt binnen de haakjes.
+1 voor deze toevoeging
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (7)

Na het haakje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De punt komt altijd het laatst... ). dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Punt NA het haakje).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet zeker.
Maar mij lijkt de punt op het eind (dus: (blabla).) het meest logisch aangezien de punt niet hoort bij het gene wat tussen haakjes staat maar bij de rest van de zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De punt komt altijd aan het einde van een zin. Dus als je in een zin iets tussen haakjes zet komt de punt daarna. Je 2e zin is juist gespeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit onze taal:
"Soms wordt tussen haakjes een (bij)zin ingevoegd. Deze begint dan met een kleine letter, en eindigt zonder punt. Een eventueel vraag- of uitroepteken wordt wel toegevoegd.

De notatie is als volgt:
De commissiebijeenkomst was verschoven naar september (in verband met de vakantietijd).
U kunt uw komst bevestigen bij het secretariaat (maandag tot en met donderdag)."

Voor meer voorbeelden en meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan of het deel tussen haakjes onderdeel is van de zin, of een aparte zin is.

Voorbeelden:

Koeien houden van gras (in ieder geval de meeste).

Koeien houden van gras. (Dit geldt in ieder geval voor de meeste.)

Overigens gaat de spelling- en grammaticacontrole van Word heel slecht om met haakjes, waardoor het eerste voorbeeld als 'fout' aangemerkt kan worden terwijl het dat niet is.

Bovendien zegt Word dat de haakjes niet in evenwicht zijn (linkerhaakje openen en rechterhaakje sluiten) als tussen de haakjes meerdere zinnen (en dus punten) staan. Bij dergelijke foutmeldingen kun je beter vertrouwen op je eigen oordeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb spellingscontrole altijd uit. Niets is ergerlijker dan die rode, vertragende kronkeltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar als ik een document klaar heb, haal ik wél altijd de spelling- en grammaticacontrole er nog een keer overheen. Ik heb lang gewerkt als tekstcorrector, en weet als geen ander dat je je eigen fouten vaak niet ziet. Spellcheck is een prima instrument, zolang je zelf weet wanneer spellcheck wel of juist niet gelijk heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het tweede voorbeeld niet gewoon een aparte zin?
Lijkt me zo raar om een gehele zin tussen haakjes te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is inderdaad een aparte volzin, die dus ook binnen de haakjes begint met een hoofdletter en eindigt met een punt. Je kunt haakjes o.a. gebruiken voor een verklaring of toevoeging. Dat kan gaan om een zinsdeel (zoals tussen deze haakjes) of om een complete volzin. (Deze zin is een voorbeeld van het laatste.)