Is 'het leven gaat niet altijd over rozen' een metafoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.3K

Het beste antwoord

Ja, je/het leven wordt vergeleken met een pad of een weg.

Dat dat niet altijd over rozen gaat is voor je voeten wellicht wel zo fijn, overigens...

Toegevoegd na 2 minuten:
Niemand weet trouwens met wetenschappelijke zekerheid te zeggen waar het leven dan wél over gaat.
rose
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Ik snap die minnen weer eens niet, van mij een + want het is gewoon een goed antwoord.

Andere antwoorden (3)

Nee een metafoor is meer een beeldspraak. Het leven gaat niet altijd over rozen is een gezegde uitspraak, maar geen metafoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan je zien als een metafoor.
Een metafoor is namelijk een soort vergelijking, een figuurlijk taalgebruik.
Het leven is een weg met hobbels,
'Het schip der woestijn' voor de kameel.
Het leleijk eendje is een zwaan geworden. enz....
Hoe treffender de overeenkomst, hoe beter de beeldspraak.
amc
11 jaar geleden
gelukkig maar dat het leven niet altijd over rozen ging, hoe zou dat dan moeten met diepe dalen en hoge bergen waar je je door heen moet ploeteren?

Ofwel het leven is niet altijd makkelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als het leven wél over rozen zou gaan, zou je heel weinig meemaken en weinig leren van je leven, je leert misschien heel andere dingen, maar dan nog... je moet leren omgaan met je kindertijd, pubertijd, vriendschappen, familie, je volwassenheid, je nieuwe relaties, liefdes die komen, echtscheidingen, ruzies, ontslagen, woordenwisselingen, financiële zaken, kinderen krijgen, alle ups en downs van het opvoeden .. bruiloften, geboortes, overlijden, problemen (op welke manier dan ook), verslavingen (als die er zijn)...

als het leven echt over rozen zou gaan zou het ons allemaal erg makkelijk afgaan, gelukkig maar dat we nog van alles meemaken in ons leven, met de bedoeling er iets van te leren en zo wijzer te worden en die wijsheid door te geven aan de mensen die het nodig hebben..