Waar moet 'y' in deze zin?

Als ik in het Frans y of en wil plaatsen, moet ik dat dan voor de persoonsvorm of voor het hele ww zetten, en als er daar 2 van zijn voor welke moet ik hem dan zetten?

Is het bijv:

Il y va manger

of

Il va y manger

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Antwoorden (3)

De goede volgorde is: Il va y manger. Anders is het "Hij er gaat eten. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij wilt vertalen dat 'hij er gaat eten', dan wordt dat in het Frans: Il y va manger.
Amadea
11 jaar geleden
De voornaamwoorden 'y' zowel als 'en' staan vóór de infinitief in de zin;
"Je compte aller au Salon de l' Automobils"=> "Je compte
y aller".

Y staat altijd vóór het werkwoord of hulpwerkwoord.

Het vervangt het meewerkend voorwerp als dat voorafgegaan wordt door het voorzetsel -à + lidwoord;
dus au, à la, à l', aux.
Tu as assisté aux réunions?=> tu y as assisté?

Y kan ook bijwoordelijke bepalingen van plaats vervangen,
als er een à voorstaat;
Je vais à une réunion=> j'y vais.

Het is dus altijd; Il y a, of; il y va manger, of; il y va marcher enz.
amc