Hoe geef je de fabel van een verhaal?

Ik weet dat de fabel van een verhaal de chronologische volgorde is en niet de volgorde zoals het verteld wordt. Maar als je de opdracht krijgt de fabel te geven, moet je het verhaal dan samenvatten in de chronologische volgorde?

Toegevoegd na 11 minuten:
En moet je het opschrijven in losse zinnen, of moet je er een doorlopende samenvatting van maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de fabel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat moeten wij leren op school. Ik vond het ook raar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet is een fabel een verzonnen verhaal , vaak op rijm, met een moraal én niet onbelangrijk dieren die zich als mensen gedragen. Denk aan de Fabeltjeskrant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar dat is niet helemaal de soort fabel die ik in mijn vraag bedoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De fabel is blijkbaar de moraal van het verhaal (wikipedia).
Dat heeft dus weinig met de volgorde te maken, maar met de 'morele boodschap' die het verhaal verteld.
Dat moet wel in twee zinnen kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het gaat om de chronologische volgorde. Het tegenovergestelde is het sujet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens deze wiki link is de fabel/story de volgorde die de auteur geeft. Dus niet (altijd) de chronologische. (tenzij het in chronologische volgorde geschreven is natuurlijk)
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verhaalanalyse#section_2 onder hoofdstuk 'volgorde'

Antwoorden (1)

ik vond het ook maar raar: een fabel is een verhaalsoort.
Maar uit wikipedia begrijp ik dat het ook de moraal van het verhaal is.
Je zou dat in een of twee zinnen samen moeten kunnen vatten.