loos is meestal zonder .. hulpenloos, zorgenloos enz. waar komt roekeloos vandaan??? een roek is een kraaiachtige maar zonder kraai is vreemd lijkt me

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Roeke is een heel oud Nederlands woord, dat zoveel betekent als 'rekening houden met', 'het gehele overziend".
Vergelijk maar met het Duitse Rücksichtloos, dat feitelijk hetzelfde betekent en taalkundig verwant is. Wellicht kun je je iets voorstellen bij het woord rücksicht. (Consideratie, overweging, beschouwing, gedachte).

Toegevoegd na 1 minuut:
(Rücksichtloos is overigens een germanisme, dat veel gebruikt wordt in plaat van roekeloos. de Duitse spelling is uiteraard Rücksichtlos).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thnx :)

Andere antwoorden (2)

Een Roek is inderdaad een kraaiachtige. Het woord loos staat in in ieder geval niet. Roeken staan er om bekend dat ze goed en scherp kunnen zien. Roekeloos wil dus zeggen, helemaal niet goed kunnen zien. Dat je dus onverantwoordelijk bezig bent. Daar komt het dus vandaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roeke is het Middelnederlandse woord voor zorg/aandacht. Roekeloos is dus letterlijk vertaald zorgenloos