Is er een regel bij Frans wanneer je bijvoorbeeld een é krijgt of een à?

Ik heb voor mijn so frans een overhoring maar ik heel de streepjes door elkaar is daar een regel voor?

Toegevoegd na 34 seconden:
heel moet haal zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.7K

Antwoorden (3)

À = een voorzetsel (bijv: bij, naar)
A komt van het werkwoord 'avoir' en wordt dus alleen gebruikt als werkwoord in de zin (il a, elle a)

Of je 'é' in het woord gebruikt hoor je vaak aan de hogere klank.

Succes morgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn de diakritische tekens. Het accent aigu: é, accent grave: è, accent circonflexe: ê, en de cedille: ç.
De diakritische tekens bepalen welke klank een woord krijgt. Als je 'pate' schrijft dan moet je dat in het Frans uitspreken als paatuh. Maar zet je een accent aigu op de e, 'paté', dan klinkt het als paatee (zoals wij de leverpastei kennen). En 'pere' klinkt als peeruh, terwijl 'père' gewoon pehruh is - het woord voor vader.
Je kijkt dus naar hoe je het woord schrijft, en hoe dat volgens de Franse regels zou klinken. Zo kun je de logica van de plaatsing der diakritische tekens ontdekken.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is pattee (korte a geen lange) en je schrijft het zo: pâté.
Luister naar de klank; één en èlf.

Als je niet meer weet welke kant dat streepje op moet, denk je gewoon aan de klok.
De één staat rechts van de twaalf, dus trek je een streep vanuit het midden naar de één dan zie je die vanzelf naar voren gaan. Bij de èlf is het dus precies andersom.
Daarbij beginnen de woorden één en èlf ook nog eens met de juiste klank.
Dit gaat overigens ook op bij het Nederlands.

Zo ook een tip als je last hebt met het onthouden van het verschil tussen où (=waar) of ou (=of) ;
Bij où moet je denken; waar is het streepje en je weet dat het streepje er al op staat.
amc