Waarom wordt de taal 'esperanto' zo weinig gebruikt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Het beste antwoord

Omdat het een kunsttaal is, en omdat daar te weinig "reclame" voor gemaakt wordt.

In de jaren "70 was het erg in de belangstelling en heb ik het zelf ook geleerd.
Maar als je zo'n taal niet kan gebruiken, dan zakt ie toch wel weg.

Inmiddels is bijvoorbeeld het Engels zo'n algemeen verspreide wereldtaal geworden, dat er ook veel minder behoefte is aan een kunsttaal die over de hele wereld gesproken zou kunnen worden.
Dat komt ook door de ontwikkeling van de communicatiemiddelen en internet: overal is Engels te lezen en te leren.

Toen, in de jaren '60 en '70 was dat er allemaal niet en was het heel interessant om te kunnen zeggen dat je Esperanto kende.

Toegevoegd na 34 seconden:
Ook interessant:

http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/sociale-wetenschap/esperanto-nooit-universele-taal-geworden.513
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor de verspreiding van een taal is het van het grootste belang dat je je ermee kunt identificeren.
Bij kleine groepen in de samenleving is of was die identificatie er wel, maar mijns inziens ontbrak de belangrijkste groep altijd, die van de commercie.
Zodra je handel kunt drijven in een taal kan het een succes worden.
Daarnaast kennen veel levende talen vaak meerdere manieren om een boodschap over te brengen die min of meer subtiele verschillen laten zien in lading. Politici, schrijvers en b.v. popzangers kunnen woorden in een andere context plaatsen waardoor ze een andere lading krijgen waar de gebruiker eerst vreemd tegen aan kijkt, maar zodra hij er aan is gewend maakt het dat hij zich thuis voelt in een taal. Allemaal zaken die het Esperanto ontbeert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijns inziens omdat het een kunstmatige taal is die je nooit als moedertaal zal leren. Als baby leer je de taal van je ouders. Er zijn volgens mij geen ouders die hun kinderen esperanto gaan leren door de hele dag esperanto tegen ze te praten of tegen elkaar als de kinderen er bij zijn. Dat betekent dat je altijd de taal op latere leeftijd moet gaan leren. Hiermee mist deze taal een natuurlijke voedingsbodem.

Een ander punt is of de taal die als regelmatig en eenvoudig te boek staat ook nog eens zo zal blijven als de tijd verstrijkt. Levende talen veranderen continue, er komen woorden bij, er gaan woorden af en zinsconstructies veranderen. Uiteindelijk krijg je dan toch weer overal dialecten (misschien niet zo erg zolang de basis maar een beetje gelijk blijft).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die ouders zijn er wel, groome: Esperanto-moedertaalsprekers (Esperanto: denaskuloj) zijn mensen die thuis het Esperanto als eerste taal hebben geleerd doordat hun ouders onder elkaar Esperanto spraken. Wanneer een ouder ervoor kiest Esperanto tegen zijn kind te spreken zal het deze taal als moedertaal oppikken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Esperanto-moedertaalsprekers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wist ik niet bedankt voor de info. Het stukje gelezen hebbende heeft het wel iets kunstmatigs.
Omdat de gevestigde orde haar uiterste best heeft gedaan het de kop in te drukken. In nazi-duitsland was het verboden (ontworpen door een jood, dus tja), op franse scholen onder minister Leon Berard ook. Veel taalleraren waren bang dat het ze hun broodwinning zou kunnen kosten - onterecht want de praktijk wijst uit dat mensen die Esperanto kennen MEER geneigd zijn andere talen te leren en dat nog sneller en beter doen ook. Het is ook een economisch verhaal: Esperanto is geen manier om op korte termijn geld binnen te halen.
De realiteit is dat honderdduizenden het gebruiken, maar als je niet weet waar je moet zoeken hoef je daar niks van te merken.

Helaas zijn er nogal wat misvattingen over het Esperanto. Bijvoorbeeld dat het bedoeld zou zijn om de andere 7000 talen overbodig te maken, of te moeilijk zou zijn (het is makkelijker dan welke nationale taal ook), of te kunstmatig.
Zie voor meer info facebook, wikipedia (240.000) of esperanto-info.nl