Wat is de meest efficiente taal?

Maw welke taal heeft de minste tijd nodig om een boodschap goed door te geven?

Toegevoegd na 5 minuten:
En de minst efficiente?

Toegevoegd na 35 minuten:
Even ter verduidelijking: allemaal prachtige talen gelezen tot nu toe. Maar ik bedoel eigenlijk gewoon een taal in de klassieke zin van het woord dus: duits engels chinees etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3.2K
gvrox
11 jaar geleden
Brabants is de meest efficiente taal: http://www.kuuskuus.nl/a/22/brabants-als-meest-efficieneuml%3Bnte-en-kortste-taal.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 voor gvrox ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Witte Gijt?
Antoni
11 jaar geleden
Gewooneengast schreef in een reactie op een reactie op een door hem gegeven antwoord bij een andere vraag, het volgende over het Gronings: "Gronings de meest efficiente taal.
Met het Gronings als voertaal kun je 80% bezuinigen op de tijd die je doorbrengt met besprekingen! Dit behoort tot de mogelijkheden. Sol ken’n.
Hieromtrent kunnen wij geen enkele zekerheid bieden. Wait’k nait
Zou u dat eens willen herhalen? Hé?
Zulks ben ik geen zins van plan. Da duk nait.
Ligt dat in de lijn der verwachtingen? Sol’t?
Hiermee denk ik geen problemen te ondervinden. Gain punt.
Dit wordt door mij als zeer spijtig ervaren. Da’s sund.
Het weer voldoet niet aan de verwachtingen van deze tijd. ‘t is kloot’n weer.
Mag ik u vragen waarvoor u hier komt? Wa most?
Hetgeen wat u mij vertelt, verbaast mij ten zeerste. Krieg nou wat.
Deze informatie is geheel nieuw voor mij. Da’s naaj.
Ligt dat binnen het kader van uw bevoegdheden? Mags’t dat wel?
Wilt u zo vriendelijk zijn mij te zeggen wat u van mij wilt? Wa wilst?
Ik heb hierover een enigszins afwijkende mening. Da kin nait.
Wat u mij opdraagt, ben ik niet van plan om uit te voeren. Da du’k nait.
Het leven gaat niet over rozen. ‘t kon beter."
Antoni
11 jaar geleden
Voor de volledigheid: dat was bij deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/ondernemers/buiten-inside-information-weten.314954

Antwoorden (3)

Computertaal is uitermate efficiënt en geeft de boodschap eenduidig door. Alle fouten in de communicatie worden veroorzaakt door de boodschapper (of programmeur). De taal zelf is heel eenvoudig en bestaat uit een nul of een een.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naast de boodschap is snelheid door het medium ook van belang. Door lucht gaat een gesproken boodschap veel langzamer dan via licht (bijvoorbeeld via glasvezel), maar sneller dan door water. Cellen communiceren bijvoorbeeld heel efficiënt en snel via zenuwen.

Toegevoegd na 1 dag:
Mijn antwoord was wel serieus. Minaars mogen best een onderbouwing geven. De toevoeging op de vraag was gedaan nadat ik antwoord heb gegeven.

Wat betreft de gesproken talen hangt her er vanaf wat je onder efficiënt verstaat. Onder water is Engels lang niet zo efficient als de taal van een walvis.

Swahili (Kiswahili) is een taal met weinig redundante woorden. Voor lange teksten zouden er ongeveer 10% min of meer overbodige karakters zijn en voor Engels 30%.

Een speciale taal die ontwikkeld is om efficiënt te kunnen notuleren is steno. Die taal is efficiënt omdat je snel aantekeningen kunt maken. Maar lezen is lastiger en spreken kan je het niet.

Qua spreeksnelheid lijkt het onwaarschijnlijk dat de ene menselijke taal veel sneller wordt uitgesproken dan de andere. Er lijken vooral verschillen in snelheid te zijn door de uitspraak, maar dit is m.i. nooit bewezen in metingen.

Spaans is een simpele en logische taal. Makkelijk te begrijpen en veel woorden worden er niet in gebruikt. Nadeel is dat ze hierdoor meer praten ;o)

Aymara wordt op internet in discussiefora genoemd als efficiënte taal door de VN.

Sommige talen zijn beknopt en bevatten woorden die te maken hebben met cultuur. Iets wat moeilijk te vertalen is. Zoals 'ilunga' (uit het Tshiluba). Dat betekent 'een persoon die bereid is om een fout een eerste keer te vergeven en een tweede keer te verdragen, maar nooit een derde keer'.

Esperanto is een efficiënte taal en bedoeld als universele wereldtaal.

Grieks kan efficiënt zijn. Door een enkel woord met enkele karakters uit te breiden onstaat er een heel andere zin. Dit drijft menig eindexamenkandiaat op het Gymnasium tot wanhoop. Maar voor de grieken zelf niet ;o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zoekt op compacte talen springt Engels naar voren. En omdat beide partijen het moeten kunnen spreken en verstaan is Engels de beste keuze omdat de meeste mensen Engels als eerste of tweede taal spreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom zou een compacte taal een efficiente taal zijn? Het is trouwens niet zo dat de meeste mensen op deze wereld Engels spreken. Dan kan je beter Chinees leren.
Veel interessante antwoorden tot nu toe. Maar als je het hebt over gewone menselijke talen in de klassieke zin van het woord dan zal het van het van de boodschap afhangen. Engels is bijvoorbeeld een behoorlijk efficiente taal voor zakelijk of technische onderwerpen, maar niet erg efficiënt voor beschrijven van gevoelens. Daarin is Frans veel beter.

Heb je het over sneeuwomstandigheden dan is een eskimotaal veel efficienter dan welke andere taal dan ook.

Ik kan me ook voorstellen dat als ik aan het verdrinken ben, en nog net tijd heb om om hulp te roepen voordat ik kopje onder ga ik veel efficiënter ben met het Nederlandse Help! dan dat ik het moet proberen met het Franse Au sécours!. Tegen de tijd dat ik "Au" heb uitgebracht krijg ik een slok water naar binnen en ga ik kopje onder. Omstanders denken dat ik gewoon eau (water) roep, en denken, "ja, ik zie ook dat daar water is"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je antwoord snijdt hout. +1