Sinds wanneer bestaat het woord 'Middeleeuwen'?

11 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Middeleeuwen#Herkomst_van_de_benaming

Het beste antwoord

"De middeleeuwen danken hun naam ("middel-eeuwen") aan het feit dat humanisten in de renaissance deze tijd als een tussenperiode beschouwden, die was begonnen met de val van het Romeinse Rijk en werd opgevolgd door de tijd waarin zij zelf leefden. "

"Pas in de 17e eeuw (Christoph Keller en Georg Horn) werd de term medium aevum ('middeleeuwen') gemeengoed. Deze kreeg een officiële status met het verschijnen van Glossarium mediœ et infimœ latinitatis van Du Cange in 1678. In 1698 verscheen van Christoph Cellarius de eerste geschiedenis van de middeleeuwen, Historia Medii Aevi."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rosaliet
9 jaar geleden
Hallo

Andere antwoorden (1)

In de loop van de achttiende eeuw is die term in gebruik gekomen. In 1756 werd het in een woordenboek opgenomen.
Amadea