Hoe moet ik 'wilhelminapepermunt' schrijven?

Is het wilhelmina-pepermunt of wilhelminapepermunt, en moet het met een hoofd- of kleine letter?

Bedankt! Amfi

Ps. Lieve admins, ik heb het opgezocht, maar kon het nergens sluitend vinden. De site van de Nederlandse Taalunie repte er met geen woord over. Vandaar dat ik me toch maar hier probeer.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Google geeft meermalen Wilhelmina pepermunt aan, maar dat het niet los geschreven moet worden is 99% zeker. :P )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (4)

Omdat het hier gaat over de naam van een product, doen spellingsregels niet terzake. Het moet dus worden geschreven zoals de fabrikant het product genoemd heeft. En dat is dus Wilhelmina pepermunt.
Plaatje bij antwoord
bamibal
11 jaar geleden
Op de pepermuntzakjes staat geschreven: Wilhelmina pepermunt - los geschreven dus. Wilhelmina als eigennaam met een hoofdletter.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bron: http://www.fortuin-dockum.nl/data/asp/start.asp
11 jaar geleden
Ik heb een blik met pepermunt en daarop staat.
Wilhelmina pepermunt, de naam moet altijd met een hoofdletteren wordt los geschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst is Wilhelmina een eigen naam en wordt deze met een hoofdletter geschreven.

Tegenwoordig worden samenstellingen altijd aaneengeschreven. Dat geldt ook als een deel van de samenstelling een eigennaam is, bijv. de naam van een bedrijf of merk of een aardrijkskundige aanduiding.
Wel mag er een verbindingsstreepje staan tussen de delen van de samenstelling.
Dat kan prettiger zijn in het leesgemak en de eigennaam is duidelijker herkenbaar. Het streepje komt vooral voor bij 'gelegenheidssamenstellingen', die in die vorm verder niet echt gebruikelijk zijn, zoals; Rabobank-logo of Rabobank-rekening. Als er een spatie in de naam staat , blijft die staan; Algemeen Dagbladlezer maar Algemeen dagblad-lezer mag ook.

Enkele voorbeelden;
Verkadekoekje / Verkade-koekje
Philipslamp / Philips-lamp
Yakultflesje / Yakult-flesje
Unoxworst / Unox-worst.

Het is dus ook toegestaan om er een streepje tussen te zetten vooral omdat het de leesbaarheid van een lang woord kan bevorderen.
amc
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Op de website wordt Pepermunt met een hoofdletter geschreven. Dat doet vermoeden dat het woord pepermunt onderdeel is van de naam. In dat geval is het dus correct om "Wilhelmina Pepermunt" te schrijven.
bamibal
11 jaar geleden
http://www.fortuin-dockum.nl/data/asp/pagina.asp?land=nl&subject=pagina&keuze=product-4wilhelmina&hoofd=3&productvolg=5&info=algemeen&title=wilhelmina
amc
11 jaar geleden
Heb net jouw link bekeken en bovenin staat het gewoon met een kleine -p-. Ik kijk meestal wat er op de verpakking staat en daar schrijven ze het met een kleine letter. In meen dat wat op de verpakking zelf staat de juiste vorm is en niet wat op een website staat.
Maar ja...dat is hoe ik het zie hè. (^-^).
amc
11 jaar geleden
Bamibal@ waarom schrijf jij het in jouw antwoord dan ook met een kleine letter?
bamibal
11 jaar geleden
Vanwege de verpakking. Het ging mij erom dat het los geschreven moet worden, omdat zowel Wilhelmina als pepermunt onderdeel zijn van de naam van het product.