Wat zit er tussen kleuter en tiener is?

Je hebt baby, peuter, kleuter.........tiener, volwassene, senior en bejaard.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
34.9K

Het beste antwoord

Schoolkind, althans in de ontwikkelingspsychologie.

"zuigeling (0-18 maanden)
peuter (18 maanden - 4 jaar)
kleuter ( 4 - 6 jaar)
schoolkind (6 - 12 jaar)
puber (12 - 17 jaar)
adolescent (17 - 22 jaar)
volwassene (22 - 65 jaar)
oudere mens (65 jaar en ouder)"
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ah, zoiets zocht ik ook! Ik dacht nl. niet dat de termen senior en bejaard in dit rijtje de meest correcte termen waren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet die rijtje niet aangepast gaan woorden aangezien de pensioen leeftijd naar 67 gaat?
Computoon
11 jaar geleden
Ja, met twee jaar. Dat is ook geruststellend, ik blijf 2 jaar langer volwassene voor ik een 'oudere mens' word.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja...en dan bejaard....en dan hoogbejaard en dan, als laatste....diepbejaard....en dan.......;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overjarig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, iets anders met 'over'....;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overrijp, overdreven oud
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eerder 'overleden'.

Andere antwoorden (6)

kind

is te kort antwoord, maar zo is het wel goed ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een baby, peuter, kleuter of tiener is geen kind??
Wat de vraagsteller wil weten, is welke benaming van toepassing is tussen kleuter en tiener.
"Kind" past niet in dat rijtje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin wat skusme hier zegt. Je kunt gewoon kind zeggen tot ze puber zijn. Om nog maar te zwijgen over schoolgaande kinderen. Kind is uitstekend beantwoord en goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk, het zijn allemaal kinderen.
Maar dat is hier de vraag niet.
Er wordt gevraagd wat er in het rijtje thuishoort; Een rijtje dat gebruikt wordt in de ontwikkelingspsychologie, om een bepaalde periode in een kinderleven aan te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schoolkind is de benaming in de pedagogiek.
Tussen kleuter en tiener zit 'schoolkind'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar dan overlappen die elkaar wel, want een schoolkind is een kind van 6-12, en tiener ben je van 10-20.
Het lijkt toch ingewikkelder dan het eerst voor mij leek ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is de term die officieel gebruikt wordt, bijvoorbeeld in de medische of pedagogische wereld, maar ook in de mode en speelgoedbranche. Schoolkind. Niks meer, niks minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het overlapt elkaar allemaal JamLast, een kind is immers niet van de ene op de andere dag een ander soort kind. Baby en peuter, peuter en kleuter, kleuter en schoolkind, schookind en tiener. Er is altijd een overlapping.
Bij een schoolkind en een tiener zit die overlapping zo rond het 11e en 12e jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt tegen JanLast dat de rest geen kind is. Dan ga je hier dubbel in de fout door te zeggen dat het een schoolkind is. Dus pubers gaan hier niet naar school. Kromme boute bewering van je dus een minnetje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is gewoon de benaming zoals die gebruikt wordt in de ontwikkelingspsychologie, hoor ; niks mis mee dus. Of ze ook echt naar school gaan doet helemaal niet ter zake zelfs. Ook n, pakweg, Afrikaans kindje dat de hele dag op het land moet werken, heet tussen zijn zesde, zevende en elfde, twaalfde een schoolkind. Het is voornamelijk de lichaamsvorm (!!) die dat bepaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Corsa 66, ik heb de benaming 'schoolkind' niet bedacht. Het is een algemene term.
Dus je hoeft me niet aan te vallen op iets dat als algemene term gebruikt wordt.
Ik zeg niet tegen JanLast dat 'de rest' geen kind zou zijn. Wat ik bedoel is, dat de periodes in een kinderleven elkaar overlappen qua benaming.
Een beetje dimmen dus graag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon het juiste antwoord op de vraag! +
HeerVoldemort
11 jaar geleden
koter ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist! plus 1
Er zit niks tussen. Als je 9 jaar bent ben je natuurlijk geen kleuter, maar ook nog geen tiener. Er is niet echt een benaming voor die in dat rijtje past.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
schoolgaande of gewoon scholier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
scholier is een kind dat dagonderwijs volgt, dan valt de kleuter en de tiener daar ook onder.
Het is blijkbaar toch nog niet zo'n makkelijke vraag, mijn antwoord was ook al niet correct
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die minnen slaan nergens op.
Is gewoon een goed antwoord, Plus.
Schoolkind. Wikipedia vermeldt deze termen voor kinderen: baby, dreumes, peuter, kleuter, schoolkind en puber. De term "tiener" wordt dus officieel niet gebruikt.
Toegevoegd op 22 augustus 2020 11:39: bron
Antoni
11 jaar geleden
Gewoon ‘kind’, er is volgens mij geen extra woord voor die levensfase behalve ‘schoolkind’, maar dat vind ik een raar woord want kleuters en pubers zijn ook kinderen, die ook naar school gaan, en die worden niet ook bedoeld met die term, onduidelijk dus of raar. Als je ‘basisschoolkind’ zou zeggen klopt het ook niet helemaal want in de eerste groepen van de basisschool zitten ook kleuters, en in de laatste groepen ook wel pubertjes. Senioren en bejaarden zijn ook volwassenen natuurlijk, dus dat zijn geen fases die na de volwassenheid komen, maar die binnen de volwassenheid plaatsvinden. Net zoals baby, peuter, kleuter en puber binnen de kindertijd/jeugd plaatsvinden. Misschien kun je het ‘subfases’ noemen, of ‘de subfases waar namen voor zijn bedacht’. En voor alle overige leeftijdsgroepen/-fases zijn voor zover ik weet geen namen bedacht, maar volwassenen kun je ook nog indelen in twingers, dertigers, veertigers, enzovoorts als je daar een naam aan wilt geven, want je gebruikte zelf ook de term tiener, wat op zichzelf als woord meer een leeftijdsgroep aangeeft dan een speciale fase, zoals het woord puber wel doet. Kinderen net onder de tienerleeftijd (onder 13 t/m 19) kun je ook ‘pretiener’ noemen, of kinderen van tien t/m twaalf kun je ‘tweener’ noemen, een Engels woord samengesteld uit ‘teen’ en ‘twelve’.