Oneindig veel.
Er staan ongeveer 240.000 woorden in de laatste editie van de Grote ('Dikke') Van Dale.
Maar het feit dat Van Dale ongeveer 240.000 verschillende woorden bevat, betekent eigenlijk niets. Het aantal woorden in het Nederlands is immers oneindig: elke dag komen er woorden bij en verdwijnen er weer, er bestaan onnoemelijk veel vaktaalwoorden (bv. computerjargon, bouwterminologie enz.) die je niet kan vatten in een 'algemeen' Nederlands woordenboek, en je kan eindeloos nieuwe woorden maken op basis van bestaande woorden. Niet uit het financiële nieuws weg te branden momenteel: het woordje "rommelkrediet". En toch staat het (nog) niet in Van Dale. Of woorden die qua betekenis volkomen logisch in elkaar zitten: "autoverkoper", "schoolparking", "tv-figuur" of "ufoachtig". Ze staan geen van alle in Van Dale, niet omdat ze niet bestaan of geen goed Nederlands zouden zijn, wel omdat het aantal woorden in het Nederlands oneindig is, en de dikte of lengte van een woordenboek niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is niet precies te zeggen hoeveel woorden de Nederlandse taal precies heeft. Dit komt omdat er vaak woorden bijkomen en woorden gemakkelijk gemaakt kunnen worden. Dit is wat ik vond:

De schattingen lopen sterk uiteen. Piet van Sterkenburg, directeur van het Instituut voor Nederlandse Lexicologie in Leiden, schat het aantal Nederlandse woorden 'voorzichtig' op meer dan 1 miljoen. De voormalige hoofdredacteur van Van Dale schreef in het voorwoord tot de tiende druk dat er volgens hem 2 tot 5 miljoen woorden ooit gebruikt zijn in het Nederlands. De Taaldatabank, een computer waarin alle woorden en woordvormen - lezen: lees, leest, las, lazen... - worden opgeslagen die in nieuwe teksten worden aangetroffen, bevat al meer dan 60 miljoen woorden.
Als je alle mogelijke woorden in rekening neemt, moet je zeggen dat het aantal Nederlandse woorden onbeperkt is, want je kunt met de bestaande grondwoorden steeds nieuwe samenstellingen en afleidingen maken. Het grootste deel van de nieuwe woorden in een woordenboek zijn dan ook samenstellingen met elementen die er al in voorkwamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moet je de dikke van dale na gaan tellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem met onze taal is dat wij samenstellingen gebruiken. Hierdoor krijg je een ontelbaar aantal woorden. Als wilt weten hoeveel woorden de Nederlandse taal bevat moet je eigenlijk alleen maar de enkele woorden tellen.