Is het woord muggenzifter onfatsoenlijk?

Als je vraagt of iemand bekend is met de term "muggenzifter", ben je dan respectloos of onfatsoenlijk tegen deze persoon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@torrie, met alle respect, maar je haalt situaties voor de dag die niet in de vraag staan. Ik begrijp je reactie overigens goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me zo voorstellen dat de context die Torrie er bij haalt, wel klopt... Als je in een geïrriteerde bui aan iemand vraagt of hij bekend is met de term 'muggenzifter' is dat niet erg fatsoenlijk. Respectloos is wel een erg groot woord. Respect kan je niet eisen, dat moet je verdienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel vriendelijk is het niet, maar ook niet extreem grof.
De "mieren"-variant is minder beschaafd ;-p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha Marjol :D

Het beste antwoord

Nee, je beticht hem/haar er niet van, je vraagt slecht om uitleg.
Als je er iemand voor uitmaakt kan ik het nog niet onfatsoenlijk vinden, wel als als je het meer onparlementaire woord mierenn**ker gebruikt, dan ga je iets te ver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee absoluut niet, je vraagt iets en je vraagt het omdat je het niet weet. Als je zegt dat die persoon een muggenzifter is, dan is dat wel onbeschoft, want je kan het ook op een nettere manier brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kun je dan ooit te weten komen (zonder boeken of internet oid) wat de betekenis er van is?? Het is maar net aan wie en in welke situatie je die vraag stelt, maar zoals hij hierboven staat, is het NIET beledigend oid.
Dat hangt ook een beetje van de toon af. Natuurlijk is "muggenzifter" en scheldwoord: het is een negatieve term. Als je het echt netjes wilt zeggen, zou je zeggen dat iemand "zich verliest in de details", of zoiets.

Anderzijds is het heel wat beleefder dan iemand een mierenneuker noemen. Het hangt dus écht af van de situatie, de persoon tegen wie je het hebt, en het doel dat je ermee wilt bereiken. Als de ene politicus de ander in een debat uitmaakt voor muggenzifter, of als je bij roddelen over de ander zegt dat het "een beetje een muggenzifter" vindt, ben je niet heel onfatsoenlijk. Maar als je het zegt tegen een collega waarmee je morgen weer samen moet werken, zou ik me wat genuanceerder uitdrukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt eraan? Als je het vraagt in een situatie waarbij je op een sarcastische manier probeert duidelijk te maken aan die persoon dat je hem/haar een muggesifter vind, dan wel.

Als je gewoon vraagt aan iemand of hij weet wat het betekend omdat hij het woord bv eens gebruikte in een zin/situatie waarin het niet klopte.....dan is er niks onfatsoenlijks aan. Het ligt dus aan de ondertoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, hoogstwaarschijnlijk is die vraag wel bedoeld als onfatsoenlijke opmerking. Je denkt het zo te camoufleren maar het komt daardoor juist beledigender over. In plaats van dat je gewoon tegen die persoon rechtstreeks zegt dat jij vindt dat hij of zij op alle slakken zout legt ga je vragen naar bekendheid met een synoniem daarvoor.
Als jij niet weet wat het woord muggenzifter betekent dan kan je rechtstreeks vragen: Wat betekent dat woord? Maar door te vragen of iemand ermee bekend is maak je al duidelijk dat je de betekenis weet en die persoon ervan wilt laten doordringen dat hij of zij er zo een is.
Amadea