Waarom wordt het woord "kolossaal met twee "essen "geschreven?

Als het afkomt van kolos dan is het achtervoegsel saal, en dat vind ik vreemd.

11 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vond ik op internet:
kolos
kolos zelfst.naamw. iets heel groots Bron: Wikiwoordenboek - kolos. SpellingCorrect gespeld: 'kolos' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en in de spellingwoordenlijst van OpenTaal. Deze woorden beginnen met kolos: kolossaal kolossen kolossus Synoniemenbakbee...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/kolos Bronnen:
- http://www.encyclo.nl/begrip/kolos

Het beste antwoord

Het achtervoegsel -saal is inderdaad wel apart in het Nederlands (bij kolossaal is het anders dan massaal of causaal etc) maar het woord kolossaal is daadwerkelijk afkomstig van de Kolossus van Rodos.

Het is kolossaal met twee s'en omdat je het niet meer over de Kolossus (ook met twee s'sen ) hebt en omdat Kolos al eindigt met een s en een korte klank aan het eind zonder klemtoon. Met maar 1 s zou het kolosaal (twee o's als in solo ipv de tweede o als in bos) worden en dat is dus met een andere klank dan kolossaal.

De Kolossus van Rodos wordt beschouwd als een van de zeven wereldwonderen van de antieke wereld. De Kolossus was een gegoten bronzen beeld van de Griekse zonnegod Hēlios, die door de Grieken vereerd werd en later werd gesynthetiseerd met Apollōn, de God van Licht.

Het beeld was 32 meter hoog en stond aan de monding van de haven van het eiland Rodos. Het werd gebouwd tussen 305 en 292 v.Chr. door Chares van Lindos. De bouwdatum zou verband houden met een grote overwinning van Rodos in 305-304 v.Chr. Andere bronnen noemen echter 294-282 v.Chr. als bouwjaren.

De Nederlandse taal heeft aan dit kunstwerk woorden als 'kolos' en 'kolossaal' overgehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uitspraak! Anders krijg je koo-loo-saal.