Is het gebruik van haakjes correct bij twijfel tussen enkelvoud en meervoud?

Voorbeeld: Vraag het aan de oudste he(e)r(en).

Daarmee kan er heer of heren worden bedoeld. Maar is dat wel correct? Iemand zou immers ook her of heeren kunnen lezen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
8.5K

Het beste antwoord

Het gebruik van haakjes mag, maar dan moet er een correct Nederlands woord overblijven wanneer je dát gedeelte van het woord dat tussen haakjes staat, weglaat.

Wat dus wel mag is b.v.:
- man(nen), medewerk(st)ers, betrokkene(n) e.d.
maar woorden zoals he(e)r(en) mogen dus niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie bron:
3. De haakjes geven een tweede mogelijkheid aan; ze hebben de betekenis 'of':

(12) Gezocht: stagiair(e)

(13) een leraar (lerares) Nederlands
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij kan dit wel. Maar om een vergissing te vermijden kun je ook schrijven 'vraag het aan de oudste heer of aan de oudste heren'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dat geval zaait het iets teveel verwarring, denk ik. Je kan optioneel heer/heren openlaten

Voorbeeld; Vraag het aan de oudste heer/heren.