Kan allebei. ' ik gebruik een reeks van woorden' of '' de overvaller is gearessteerd voor een reeks aan overvallen''

Peace out.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan beiden, bv een reeks aan getallen of een reeks van boeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is beiden incorrect.

Het is een reeks boeken, een reeks woorden, een reeks bomen, een reeks huizen, een reeks bergen, etc.

Toegevoegd na 3 dagen:
Wat betreft 'een reeks van' geef ik mij gewonnen, aangezien zowel de zevende als de twaalfde druk hier gewag van maken, maar ‘een reeks aan’ is toch echt geen goed Nederlands.
rose
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
interessant... Dankje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch ben ik het niet met je eens, want ook van Dale schrijft ook als voorbeeld "een reeks van jaren"
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=reeks&lang=nn
amc
11 jaar geleden
'Een reeks van' is net als 'een reeks aan' gewoon correct Nederlands taalgebruik. Een reeks is gewoon een hoeveelheid in dit geval. Je kunt ook een reeks gebruiken als zijnde een serie of een rij. Bijv. boek deel 3 uit de serie Pinkeltje of de Pinkeltjes reeks.
rose
11 jaar geleden
Nee. Wat betreft een reeks van geef ik mij gewonnen, aangezien zowel de zevende als de twaalfde druk hier gewag van maken, maar 'een reeks aan' is toch echt geen Nederlands. Een reeks is niet 'gewoon een hoeveelheid', een reeks water, b.v. , gibt es nicht.
Het is allebei mogelijk.
veel woorden die een hoeveelheid uitdrukken, kunnen met 'aan' of 'van' worden gecombineerd. Vaak is een van de twee mogelijkheden wel (iets) gebruikelijker.
Bijv;
een reeks van - een reeks aan
een overdaad van - een overdaad aan
een lawine van - een lawine aan enz.

Over het algemeen legt 'aan' wat meer nadruk op de grote hoeveelheid en minder op de letterlijke betekenis van het zelfst. nmw. Bij 'van' is het eerder andersom.
Bij bijv; een storm van kritiek, is er weliswaar geen sprake van een letterlijke storm, maar er wordt wel iets bedoeld als 'een storm die uit kritiek 'bestaat. waarschijnlijk klinkt dan voor veel mensen 'een storm van' het best.

Een geval waarbij beide voorzetsels mogelijk zijn en het verschil in gebruik duidelijk blijkt, is 'zee'.
Een zee van is concreter en daarom is het een zee van bloemen en een zee van mensen. terwijl bij 'een zee aan'
bij abstractere begrippen past; een zee aan mogelijkheden, een zee aan wensen.
amc
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
'Een lawine aan' is ook incorrect Nederlands. Bij overdfaad kan het wel.
rose
11 jaar geleden
Bij 'een zee aan', en ja, ik vond het veel in Google, draait mijn maag ook om.
amc
11 jaar geleden
Een lawine aan sneeuw klinkt mij toch echt correct.
rose
11 jaar geleden
Tja, AMC, dan hoor je het toch verkeerd...