Vraagje: Als je in de zon gezeten hebt,je bent bruin geworden,ben je dan door de zon gekleurd of verkleurd..?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
7.1K

Antwoorden (4)

je bovenste huidlaag is een beetje verbrand en geeft je een bruine kleur.
verkleuren doet bijvoorbeeld een kledingstuk dat lang ergens ligt, niet gebruikt wordt en dan is de kleur veranderd
gekleurd is een tekening, door een kind binnen de lijntjes bijvoorbeeld.

je bent gekleurd door de zon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verkleuren komt doordat het pigment door invloed van UV zijn kleur verliest.vBij zonnen komt er juist meer pigment in de cel. Je cel wordt dus in feite wel gekleurd zoals je zegt, maar niet door verbranding. Met verbranden heeft het niets te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verbranden?! Het heeft er me te maken dat de melamine deeltjes geactiveerd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@david, als je reageert en wilt verbeteren moet je het wel goed doen! Melanine is een organisch pigment in de huid dat uit het aminozuur tyrosine wordt gevormd door melanocyten.
Melanocyten zijn cellen die in de kiemlaag van de huid liggen en worden aangemaakt in de basale laag van de opperhuid. Melanine moet niet verward worden met melamine, een organische base en bestanddeel van kunstharsen. Verwar het ook niet met melatonine, een hormoon dat bij mensen in de epifyse (pijnappelklier) geproduceerd wordt en een invloed heeft op het slaapritme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Melanine de bron hoorde er nog bij ! ik heb het opgezocht en je gaf dus de verkeerde naam, maar bedankt voor de informatie! :)
Als je in de zon hebt gezeten worden pigmenten (melanine) geactiveerd. Deze kleuren de huidcel donkerder om de cel tegen het zonlicht te beschermen. Omdat het om pigment gaat (net als bij verf) worden de cellen dan in feite van binnen gekleurd.

Bij verbranding in de zon wordt je rood doordat de cellen kapot gaan. Er komt een ontsteking (je immuuncellen worden geactiveerd) en de bloedtoevoer wordt naar de verbrande plek geleid. Daarom wordt het rood. Delen in deze huid gaan ook extra pigment maken om de volgende keer deze catastrofe te voorkomen.

Als je erg verbrand bent, dan is het oppervlakte zo beschadigd dat de huis zich sneller moet vernieuwen. Je krijgt dan vellen.

Toegevoegd na 5 minuten:
De cellen in de huid die verantwoordelijk zijn voor de kleur zijn melanocyten. Als je veel in de zon zit komen er meer melanocyten die ook meer pigment (melaninen) maken. Je wordt dus steeds donkerder en steeds meer beschermd tegen zonlicht.

Daarnaast wordt je huid ook dikker als bescherming. Dit is een verschil met de zonnebank, waarbij je huid niet dikker wordt en wel bruiner (maar minder goed beschermd).

Toegevoegd na 7 uur:
Met chemische en biologische kennis kan je dus ook een taalkundig antwoord geven:

Kleuren is actief: het toevoegen van pigment.
Verkleuren is passief: pigment verdwijnt.

In huidcellen komt er onder invloed van zonlicht pigment bij. In haarcellen wordt het pigment juist afgebroken.

Dus verkleurt je haar en kleurt je huid.

Men zegt ook vaak: wat ben je mooi bij gekleurd.

Men zegt niet: wat zijn die tuinstoelen gekleurd door de zon, nee ze zijn verkleurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus, als ik je goed begrijp, is je antwoord in deze dat je door invloed van de zon gekleurd bent?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, huidcellen (melanocyten) worden gekleurd o.i.v. zonlicht. Van binnen uit. Het kleurstofpigment heet melanine. Hoe meer pigment hoe donkerder de cel. Hoe meer cellen, hoe meer de huid wordt getint en beschermd. Als vlees verbrand (in een pan op het vuur) treed een bruiningsreactie op tussen suiker en aminozuren. Deze maillard reactie wordt ook wel chemische verkleuring genoemd. Als je in de zon zit en bruin bent geworden ben je dus in feite gekleurd. Niet door de zon, maar door melanocyten. Onder invloed van de zon, dat weer wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Som heeft de vraag niet gelezen. Alleen Amadea heeft door dat het om taal gaat, niet om biologie of scheikunde. Een minnetje voor de moderator...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en de rubriek zou dat ook moeten verklappen.... goed gezien helene!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rubriek is later gewijzigd, maar ik hoop dat ik wordt beoordeeld als antwoordgever, niet als moderator. Ik snap de vraag en ga ook in op de werkoorden. Ik vind dat je met kennis van biologie en scheikunde goed kunt uitleggen waarom je het ene werkwoord beter kunt gebruiken dan het andere. Ik zal mijn antwoord uitbreiden, maar het is in feite een samenvatting van wat ik al had geantwoord. Verkleuren is altijd minder worden van pigment. Lichter worden van haar door de zon is dus verkleuren. Er verdwijnt pigment. Kleuren doe je met pigment. Zo heten die vaste deeltjes die zorgen voor de kleur. Zo kleuren bladeren in de lente groen en verkleuren ze in de herfst. Ook hierbij speelt aanmaak en afbraak van pigment een belangrijke rol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar is het antwoord van amadea gebleven ? stond als eerste...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft ze verwijderd en een nieuw antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel som! ik zie het nu :)
Aangezien de vraag niet over biologie of scheikunde gaat maar over taal kan ik jullie vertellen dat het juiste werkwoord verkleuren is. Want de betekenis daarvan is: Een andere kleur (doen) krijgen, van kleur (doen) veranderen. De menselijke huid krijgt als gevolg van de straling van de zon een andere kleur: rood, lichtbruin, middelbruin, of donkerbruin. De zon heeft jouw huid dan verkleurd. Je haar verkleurt er trouwens ook door.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met biologische en chemische kennis weet je wat de processen zijn en kan je ook een beargumenteerd antwoord geven. Ik vind dit taalkundundig een prima antwoord. Het grappige is dat in de zon je haar wel verkleurt. Het pigmment wordt minder. Ik zie verkleuring zelf taalkundig als verminderen van de pigmentatie en kleuren andersom. Als je het werkwoord verkleuren definieert als andere kleur krijgen, dan is dat een correct argument. Verkleuren is passiever dan kleuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In je link staan twee definities, jij kiest definitie 1, ik definitie 2.
Dat hangt ervan af of het positief of negatief is. Als je het als positief ervaart dan ben je gekleurd, het was dus de bedoeling dat je ging kleuren. Je hebt aktie ondernomen om te kleuren. Als je dit niet had gewild dan ben je verkleurd. Je ben dan onbedoeld zonder dat je daar aktie voor hebt ondernomen.