Wat is de reden,dat diverse GVers bij het stellen van een vraag het bezittelijk voornaamwoord mijn verwisselen met me?

Ik las één dezer dagen een vraag over een zere kaak.Er werd gesproken over me kies en me kaak,terwijl verder in de vraag het woord mijn wel correct werd gebruikt. Of is dit modern nederlands?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goei Vraag Peter+1, Ik vraag me (!) dat ook regelmatig af.
Het wordt blijkbaar steeds normaler om me i.p.v. mijn te zetten voor een bezittelijk voornaamwoord. Ik hoop niet dat het officieel wordt, want ik vind het lelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede vraag wat dacht je overigens van 'na' in plaats van 'naar,' dat zie je ook steeds vaker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Martijn,dat had ik ook voor ogen,maar vond uiteindelijk één voorbeeld wel genoeg. Verder ben ik het ook eens met Cryofiel,dat sommige mensen geen benul hebben van het verschil tussen na en naar. Totaal geen taalgevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rubro,God bewaar mijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
héle irritante spelfouten, ook die van mlodewijk!

Het beste antwoord

Dat is spreektaal typen voor mensen die heel erg weinig lezen. Zelfs behoorlijk slimme mensen van wie ik weet dat ze weinig lezen, zie ik het af en toe doen. Tenenkrommend.
Ik heb me moeder gebeld.
Ik moet aan me arm geopereerd worden
Ze hebben me fiets gestolen....

Gruwlelijk.
Ik probeer er overheen te lezen, echt waar, maar het tekent nooit voor de schrijver.

Gelukkig is het nog steeds officieel onjuist Nederlands, en eerlijk gezegd hoop ik dat dat zo blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
En gruwlelijk? Is dat een nederlands woord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar wel en bewuste spelling. ;-)
Ik vind het echt gruwelijk lelijk.

Andere antwoorden (9)

Is (moderne) spreektaal.... voor sommigen onder ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk gewoon onkunde.
Sommigen zijn taalkundig beter onderlegd dan andere. Correct is echter MIJN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, het is geen taalkundig Nederlands. Maar het wordt niet als fout aangeven vanuit de spelling controle.
Wellicht dat daardoor iemand het niet opvalt dat het niet goed geschreven is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misplaatst gevoel van hipheid. Of ze zijn gewoon dom, dat kan ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn indruk is dat vooral jongeren (vaak zelfs nog kinderen) dit doen. Het kan hipheid zijn. Ik denk echter dat het eerder een kwestie is van (nog) niet voldoende taalbeheersing.

Mijn redenatie is: "mijn" wordt in de spreektaal vaak uitgesproken als "m'n". Bij wat slordig spreken verwordt dit tot "me".

Als ouders dit niet corrigeren, duurt het tot ver in de schooltijd voordat dit wordt gecorrigeerd. Bij sommigen lukt het nooit.

Hetzelfde geldt overigens voor het verschil tussen "na" en "naar". Ik herinner me de taaloefeningen op de basisschool waar we één van deze voorzetsels moesten invullen. Ik vond dat altijd grote onzin, zo'n supereenvoudige oefening. Al snel ontdekte ik, aanvankelijk tot mijn verbazing, dat er klasgenootjes waren die geen benul hadden dat er überhaupt een verschil was tussen "na" en "naar".
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal het vroeg beginnen met en veel lezen er ook invloed op hebben(gehad)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verhaal, Cryofiel. +1
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik denk dat vroeg en veel lezen zeker een positieve invloed zal hebben. Gevoelsmatig (en ook niet meer dan dat) zeg ik echter, dat het belangrijker is hoe duidelijk de ouders spreken, en of ze het kind corrigeren bij fouten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verbaast me nog stééds, en ook op GV kom je dat vaak tegen.
Veel lezen (woordbeelvorming) heeft daar zeker veel invloed op, maar correct en duidelijk spreken (dus NIET wat ze tegenwoordig op teevee doen) ook. En voorlezen natuurlijk.
Niet alleen ME maar ook NA wordt tegenwoordig verkeerd gebruikt. " Ik ga na de winkel met me fiets". Brrr vreselijk. Niet alleen op GV maar werkelijk overal kom je het tegen. En ook niet alleen de jonkies maar het lijkt wel een rage want ook de ouderen doen het, alsof het zo hoort. Ik ga me er in ieder geval steeds meer aan storen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vorm is afhankelijk van de persoon en het aantal. Bijna alle vormen kennen een gereduceerde vorm, dat wil zeggen een vorm die dichter bij de spreektaal ligt. De gereduceerde vorm staat hieronder tussen haakjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie geen haakjes, laat staan de gereduceerde vorm. Als je dan toch iets copy/paste, maak het dan wel compleet. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zo gereduceerd,dat je het niet meer terug ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haakjes.. :-s
Dat is gewoon fout nederlands, net zoals sommige mensen 'is' schrijven of zeggen in plaats van 'eens' en 'hun' als ze 'zij' bedoelen. Bij de eerste twee voorbeelden klinkt het gesproken als m'n of es, dus dan kan het misschien zo zijn dat mensen dit schrijven omdat ze spreektaal willen schrijven, maar ik denk ook dat veel mensen oprecht in de veronderstelling zijn dat het correct nederlands is. Bij het laatste voorbeeld hoor je toch duidelijk verschil, maar wat mensen denken die dat zeggen vraag ik me al jaren af. Ik gruwel van constructies als "hun zeggen dat ...", maar in Brabant hoor ik het zo wijdververbreid dat het volgens mij gewoon een vorm van Brabants dialect is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ontwikkeling van een levende taal komt vrijwel uitsluitend voort uit onwetendheid en slordigheid.

Ik hoor op de radio vaak spreken over oppegevement. Of men gebruikt wat, als men dat zou moeten gebruiken (het huis wat te koop staat). Zelden hoor je iemand nog enen zeggen i.p.v. een.

Het is soms wel jammer, dat de taal zich vooral iets aantrekt van die gebruikers, die het 'fout' doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Jou in plaats van jouw...

Toegevoegd na 3 minuten:
en natuurlijk u i.p.v. uw
rose