is het ambulant of ambulantE schoonheidsspecialiste?

zie vraag

Toegevoegd na 19 minuten:
Het lijkt erop dat ambulantE word gebruikt voor meervoud.

Dus is het dan ambulante schoonheidsspecialisten en ambulant schoonheidsspecialiste?
Ambulante hulpverleners en ambulant hulpverlener?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Antwoorden (5)

Als je twijfelt is het altijd handig er een ander woord voor in de plaats te zetten. Een mooie schoonheidsspecialiste: daar komt dus wél een e achter. Dus is het een ambulante schoonheidsspecialiste.

Toegevoegd na 20 minuten:
Er bestaan nou eenmaal algemene regels voor de buigings-e: voor een de-woord komt er vrijwel altijd een buigings-e achter het bijvoeglijk naamwoord.
Het is de schoonheidsspecialiste(n), dus is zij en zijn zij ambulante specialisten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt in deze helaas niet
Ambulant. Je bent ambulant schoonheidsspecialiste en je verleent ambulante zorg.

Toegevoegd na 27 minuten:
Op mijn contract staat: ambulant activiteitenbegeleider vg (verstandelijk gehandicapten)

maar de stichting zal er wel naast zitten hè ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ambulantE, zie artikel.

Opzoeken:

ambulant bijv.naamw.
Uitspraak: [ɑmby'lɑnt]

als iets of iemand geen vaste plaats heeft
Voorbeeld: `ambulante zorgverleners`
ambulante thuiszorg (zorgverlening die op afgesproken tijden bij je thuis komt)
ambulante zorg (zorgverlening waarbij de patiënt naar de zorgverlener toegaat)
ambulante handel (verkoop die niet vanuit een vaste winkel gedaan wordt)

Bovenstaande informatie is afkomstig van Kernerman Dictionaries meer info
Onderstaande informatie is samengesteld uit diverse bronnen. Herhalingen en/of tegenstellingen kunnen het gevolg zijn.

Spelling
Correct gespeld: 'ambulant' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en in de spellingwoordenlijst van OpenTaal.

Synoniemen
lopend trekkend

11 definities op Encyclo
1) NB: combineren met andere termen voor zover er geen samengestelde termen zijn Meer algemene term: aspecten Rubriek: AA1 ...
2) Zonder opname in het ziekenhuis. Ook poliklinisch...
3) zonder vaste plaats, heen en weer trekkend ...
4) Engels:Ambulant in staat om te lopen...
5) [bijvoeglijk naamwoord]• niet gebonden aan een baste plaats vb:deze patiënt is ambulant • een ambulant school...
Toon uitgebreidere definities

Tips en mededelingen
Mededeling: Bedankt voor uw bezoek!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Nee, ambulant wordt alleen gebruikt bij een het-woord. Bijvoorbeeld: het ambulant jongerenwerk.
Amadea
11 jaar geleden
Juist, zo is de algemene taalregel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En daar hebben we ons aan te houden!
Ambulant is een bijvoeglijk naamwoord en het woord ambulant betekent; in staat om te lopen of niet gebonden aan een vaste plaats. Je zegt dan; 'deze patient is ambulant'.

Staat het voor een zelfstandig naamwoord dan is het meestal 'ambulante'.
ambulante gezondheidszorg,
ambulante schoonheidsspecialiste(n),
Ambulante patienten,
ambulante hulpverlening enz. enz.
maakt dus niet uit of het enkel-of meervoud is.

Het is echter wel;
ambulant (poliklinisch)
ambulant handelsman,
ambulant jongerenwerk (ouderenwerk),
ambulant koningschap.
Tja, we moeten toch altijd wat uitzonderingen hebben in onze taal. Het mag natuurlijk nooit te makkelijk worden lijkt het wel. (^-^).
amc
11 jaar geleden
Het betekenisverschil tussen een bijvoeglijk naamwoord met en zonder -e is in dit geval heel subtiel, maar het is er wel. Laat ik het proberen uit te leggen aan de hand van andere voorbeelden.

Een beeldend kunstenaar is iemand die zich met beeldende kunst bezig houdt, niet een kunstenaar die zelf "beeldend" is. Dat zou een beeldende kunstenaar zijn. Als het bijvoeglijk naamwoord niet op -e eindigt, gaat het dus om de relatie tussen "beeldend" en "kunst" en niet om de relatie tussen "beeldend" en "kunstenaar".

Op dezelfde manier is een sociaal werker iemand die sociaal werk doet, een sociale werker echter is een werker die een sociaal karakter heeft.

Zo zou je ook kunnen zeggen - al vind ik het in dit geval een beetje vergezocht - dat ambulante schoonheidsspecialisten schoonheidsspecialisten zijn die gewoon vaak onderweg zijn - en best een vaste praktijk kunnen hebben. Een ambulant schoonheidsspecialist echter heeft een ambulante praktijk (gaat naar de mensen toe) en dus waarschijnlijk geen vaste praktijk.