waar komt 'bloedheet' vandaan? Bloed is toch niet heet...wil mn dochter (4jr) weten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.8K

Antwoorden (4)

Misschien is het ontstaan als nieuw woord na het gebruik van koken heet

Toegevoegd na 26 seconden:
sorry kokend heet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een zonnesteek oplopen omdat je bloed oververhit raakt ( vooral in je nek dus waar de aderen naar je hoofd lopen en zo voor een oververhitting zorgen en dus een zonne steekt.
Het bloed wordt heet en bij warm weer noemen we dat dus bloed heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De woorden ijskoud en bloedheet zijn tot de verbeelding sprekende woorden. Ze drukken niet alleen uit dat iets koud of heet is, maar ook hoe koud of heet het wel niet is. IJskoud is zo koud als ijs, zo koud dat iets bevriest. Iedereen kan zich voorstellen hoe ijskoud aanvoelt. Denk maar aan sneeuwballen maken met je blote handen of een ijsblokje in je mond tijdens een warme zomerdag.
In de uitdrukking bloedheet geeft de toevoeging bloed aan dat het heel erg heet is. Eigenlijk is het zo heet dat je bloed er bijna van gaat koken. Ook dat is voor iedereen bijna letterlijk voor te stellen. Je kunt dan denken aan zo heet dat het zweet je uitbreekt, of dat je het gevoel hebt dat alles wat je aan hebt te veel is.

De woorden ijskoud en bloedheet roepen allerlei associaties op. Bij het woord ijskoud denken we aan koud weer, ijskoude gebieden op aarde, ijskoude gerechten of dranken en alle dingen die daarbij horen: eskimo’s, ijsberen, de Elfstedentocht, sneeuwmannen, ijspegels, sorbets en diepvriesvis.
Bij het woord bloedheet denken we aan extreem heet weer, uitzonderlijk hete gebieden op aarde, vuur, pittige gerechten en alle dingen die daarbij horen: hittegolf, vulkanen, de zon, zonnebrand, brandweer en de oven in de keuken.
AWM
13 jaar geleden
Bloedheet oftewel zeer heet.
Volgens het Groot etymologisch woordenboek van van Dale heeft ‘bloed’ als het als voorvoegsel wordt gebruikt van oudsher de betekenis van ‘zeer’. In 1898 werd het wordt bloedarm gebruikt voor zeer arm, bloednaakt, voor voor helemaal bloot. Ook bij woorden als bloedrood, bloedheet wordt met voorvoegsel ‘bloed’ ‘zeer’ of ‘in hoge mate’ bedoeld.