Hoe definieer je 'een toegankelijke tekst'?

Een tekst die op een 'toegankelijke manier' geschreven is... Hoe zou je zo'n tekst omschrijven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Een in Jip-en-Janneketaal opgesteld stuk tekst. Geen ingewikkelde zinnen met moeilijke woorden, maar direct voor iedereen te begrijpen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je toegankelijke antwoord.

Andere antwoorden (2)

http://www.ictwijs.eu/index.cfm?ee=4|140

Neem aan dat je dit bedoelt? :)

Toegevoegd na 11 minuten:
de tekst bevat alleen de belangrijkste informatie (de essentie)
de tekst bevat eenvoudige, directe taal (maar niet kinderachtig)
de tekst bevat één onderwerp of gedachte (geen bijzinnen)
technische taal, jargon en afkortingen worden zoveel mogelijk vermeden.
De tekst heeft een duidelijke en logische structuur
de tekst geeft de informatie stapsgewijs aan
De tekst bevat geen onnodige gedachten, woorden, zinnen
De tekst doet recht aan de leeftijd en de belevingswereld
De tekst bevat geen abstracte begrippen
Illustraties dienen de tekst te verduidelijken
De boodschap sluit aan bij het dagelijkse leven van de doelgroep
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah jammer, ik kan de link op mijn telefoon niet openen. Toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zal hem even plakken voor je;)
Een tekst die begrijpelijk is voor de doelgroep waarvoor die tekst bestemd was. Van invloed op die toegankelijkheid zijn o.a. zinslengte en woordkeus. In bepaalde omstandigheden ook de lettergrootte en de opmaak van de tekst. (Teksten voor jonge kinderen hebben bijv. een wat groter llettertype.)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké top. Dank voor je toegankelijke antwoord ;)