Het verschil is Nederlands de ene en niet Nederlands de andere...

Schijnt is Nederlands en belijkt niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX@ Hier geef ik een dikke plus voor omdat ik een plussitieve minkukel ben. Hoe ver(on)zin je het!

Andere antwoorden (2)

Als het "blijkt" dat iets zo is, dan is het echt zo.

Het kan bijvoorbeeld dat je eerst dacht dat iets anders in elkaar zit, maar dan "blijkt" het toch zo in elkaar te zitten, daar heb je dan ook een bewijs voor; het is echt zo.

Als het "schijnt" dat iets zo is, is het niet zeker.

Dan 'wordt het gezegd' bijvoorbeeld, zonder dat er bewijzen voor zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat je blijkt bedoeld. Dis is even als schijnt, heten dunken en voorkomen afgeleid van het woord IS.
En als je belijkt bedoeld dan zit ik er ver naast.

Toegevoegd na 5 minuten:
is, zijn, schijnen, lijken, bleken, heten, dunken en voorkomen. Dat is alweer 45 jaar geleden

Toegevoegd na 7 minuten:
bleken is blijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betekenisverschil tussen "blijken" en "schijnen" heeft niks met koppelwerkwoorden te maken.
dikke vette -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jOve: het schijnt dat het alles met de koppelwerkwoorden te maken heeft. Maar het blijkt dat U geen waardering voor mijn antwoord heeft. Prima, Dat mag. Daar hebben we een puntenwaardering voor en ik accepteer zeker minpunten. Maar om het zó neer te zetten? Daar word ik niet blij van......dunkt me.
Een beetje genuanceerder zou ik erg op prijs stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar ik niet van houd:
- pseudo wetenschap
- arrogantie
- domheid
- mensen die hun moerstaal niet beheersen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Guttegut,
Nogmaals, de vraag was wat het betekenisverschil is tussen de woorden "schijnen" en "blijken".
Schijnen en blijken zijn inderdaad allebei koppelwerkwoorden ja, maar dat heeft nogmaals niets met de betekenis van de woorden te maken. "lijken" betekent weer iets anders, "worden" ook, "dunken" ook, enzovoort.
Oh en tamelijk arrogant inderdaad van je om mij te "confronteren" met waar ik niet van houd, vermoedelijk vanuit het idee dat je zojuist een zekere hypocrisie bij me hebt vastgesteld.
Helaas, ik beheers mijn moerstaal maar al te goed. Beter ook dan jij, aangezien je de vraag niet begrijpt en ook nog eens een verhaal begint over koppelwerkwoorden (die overigens helemaal niet zijn afgeleid van het woord "IS". Hoe verzin je het? Kennisverwerving uit een vroegere bron? Ik zou die bron nog maar eens checken als ik jou was)
Je maakt jezelf niet echt geloofwaardig door op deze manier de discussie aan te gaan.
Jammer dat ik die dikke vette ongenuanceerde -1 niet nog dikker, vetter en ongenuanceerder kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, dat ik U nog even taalkundig moet corrigeren.
Het is de idee. Tevens geeft U aan dat die dikke vette min ongenuanceerd is. Nou dat vond ik ook! Ik persoonlijk zou het woord genuanceerd gebruiken om het verhaal te onderbouwen.
Waarom blaast U zo van U af? U bent het niet met mijn antwoord eens? "PRIMA." Maar U hoeft mij niet met Uw antwoord onderuit te halen. Want zo voelt het wel! Stel verder voor om lekker te blijven GVen zonder wallen naar elkaar op te werpen!