Klaar in de samenstelling 'klaarwakker' heeft de betekenis 'helder'.

Het tegenovergestelde kan troebel zijn, of wazig (ik zie het helder vs ik zie het wazig).

In combinatie met alcohol kan het tegenovergestelde van helder ook dronken zijn.

Het tegenovergestelde van klaarwakker zou dan slaapdronken kunnen worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je klaarwakker bent, dan is je geest niet door slaap vertroebeld..

Helder is ook het meest voorkomende synoniem van klaar in Van Dale.

Bij ‘klaarwakker’ staat in Van Dale ‘zeer wakker, zeer helder’.
rose
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rose :
klopt niet : klaar in klaarwakker heeft de betekenis van helemaal ! ogen wijd open dát is klaarwakker !
rose
11 jaar geleden
Helder als in 'helder van geest'. Vergelijk ook 'klare wijn', heldere wijn. Als je klaarwakker bent, dan is je geest niet door slaap vertroebeld.. Helder is ook het meest voorkomende synoniem van klaar in Van Dale. Bij 'klaarwakker' staat 'zeer wakker, zeer helder'.

Andere antwoorden (3)

het tegenovergestelde van klaar is : niet klaar ! of onaf.

Toegevoegd na 5 uur:
altijd alle gegevens in een keer aan/doorgeven !
hier heb je niets aan, nu zijn het twee onafhankelijke / zelfstandige vragen.

antwoord

klaarwakker = helemaal wakker.
tegenovergestelde van klaarwakker is in diepe slaap !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een plusje omdat jij het met een halve vraag moest doen itt anderen die nu alle plusjes wegkapen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle dankjewel ! ben ook bang dat de min daar aan te danken is ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat denk ik ook, vandaar het plusje. Niet eerlijk als iemand de dupe wordt van zo'n belangrijke wijziging.
rose
11 jaar geleden
Je hebt wel gelijk dat het tegenovergestelde van klaarwakker ook 'in diepe slaap' kan zijn (overigens wordt dan, analoog, het tegenovergestelde van klaar in jouw eerste antwoord niet 'onaf', maar 'onbegonnen', lijkt mij). Het hangt er een beetje vanaf welk aspect van klaarwakker je wilt negeren, het 'klaar' zijn, of het 'wakker' zijn. Ik ben van dat laatste uit gegaan, omdat ik het gevoel/idee had dat dat was wat de vraagsteller wilde weten, gezien hij/zij eerst naar 'klaar' vroeg en vervolgens naar 'klaarwakker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn eerste antwoord was gebaseerd op de eerste vraag (wat is het tegenovergestelde van 'klaar' die 7 uur geleden werd gesteld en beantwoord ! daarna kwam vs met een toevoeging ! het tweede antwoord is heel simpel : niet helemaal wakker, 180graden draaien, maar in diepe slaap (had bijna 'in coma' geschreven...! :)
rose
11 jaar geleden
Maar het antwoord op de vraag "" had ook 'troebel' kunnen zijn, of 'onbegonnen' (helemaal af - 180graden draaien - nog niet begonnen), of 'strak geweven', of 'blended' (itt onvermengd, ook een betekenis van klaar)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vind dat 'jullie' te ver gaan met het beantwoorden van een vrij 'simpele' vraag. klaarwakker, daar hoef je toch geen woordenboek bij te halen om te weten wat dat betekent... als je iets wilt uitleggen aan een anderstalige (ik gaf conversatieles aan mensen die gebrekkig Nederlands spraken) dan moet je niet met allerlei verschillende, vaak weinig gebruikte, betekenissen aankomen ! dat schept verwarring.
voorbeeld : kop : hoofd / drink je uit / van een spijker.
welke is het ?
houdt het simpel...:)
rose
11 jaar geleden
Maar,... we leggen hier niet iets uit aan een anderstalige. En bij je voorbeeld is de context (meestal) doorslaggevend. Koffie, drink je niet uit een hoofd, de spijker moet je niet op de beker slaan en bij weinig mensen groeit er haar op de spijkerkop. En inderdaad, een woordenboek had ik niet nodig: het tegenovergestelde van klaarwakker is slaapdronken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik nam het voorbeeld (anderstaligen) om duidelijk te maken dat het verwarrend is.
en wat betreft context : helemaal gelijk, maar niet duidelijk voor anderstaligen...
maar het tegenovergestelde van klaarwakker kan nooit slaapdronken zijn ! want dan ben je nog steeds wakker !
tegengestelde van wakker moet dus slaap zijn en klaar (of helder) moet dus diepe zijn ! :)
rose
11 jaar geleden
I beg to differ. Het tegenovergestelde van 'klaar'wakker is (ook) 'niet-klaar'wakker. En aangezien klaar (ook) helder betekent is het tegenovergestelde van 'klaar'wakker (ook) 'niet helder'wakker. En aangezien dronken niet helder is, kan het tegenovergestelde van klaarwakker (ook) slaapdronken zijn (de toestand waarin je verkeert als je wakker word gemaakt terwijl je stevig slaapt). Dat moet toch ook duidelijk zijn voor een anderstalige als jij. Want jij bent , dat moge klaar zijn, anders talig dan ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha, rose, we will have to agree to disagree ! dát is wat ik wilde schrijven, maar nu zie ik wat je bedoelt !
yes, you got me ! :) : slaapdronken ! ;)))
rose
11 jaar geleden
Welterusten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sweet dreams!
Ik denk dat dat "onaf" moet zijn. Of "onklaar"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij was ik niet klaar wakker toen ik antwoorden. Ik had je toelichting niet gezien. Ik was dus "suf" ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, klaar betekent hier 'helder'
Onaf of onklaar, maar het is niet toe te passen op klaarwakker, want dat is een samenstelling die niet direct terug te brengen is op de betekenis van klaar los van wakker. Het tegenovergestelde van klaarwakker is slaperig of duffig.