Wat is het tegenovergestelde van 'klaar'?

Toegevoegd na 24 minuten:
En hoe pas ik dat toe bij ' klaarwakker' ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Klaar in de samenstelling 'klaarwakker' heeft de betekenis 'helder'. Het tegenovergestelde kan troebel zijn, of wazig (ik zie het helder vs ik zie het wazig). In combinatie met alcohol kan het tegenovergestelde van helder ook dronken zijn. Het tegenovergestelde van klaarwakker zou dan slaapdronken kunnen worden. Toegevoegd na 1 uur: Als je klaarwakker bent, dan is je geest niet door slaap vertroebeld.. Helder is ook het meest voorkomende synoniem van klaar in Van Dale. Bij ‘klaarwakker’ staat in Van Dale ‘zeer wakker, zeer helder’.

het tegenovergestelde van klaar is : niet klaar ! of onaf. Toegevoegd na 5 uur: altijd alle gegevens in een keer aan/doorgeven ! hier heb je niets aan, nu zijn het twee onafhankelijke / zelfstandige vragen. antwoord klaarwakker = helemaal wakker. tegenovergestelde van klaarwakker is in diepe slaap !

Ik denk dat dat "onaf" moet zijn. Of "onklaar"

Onaf of onklaar, maar het is niet toe te passen op klaarwakker, want dat is een samenstelling die niet direct terug te brengen is op de betekenis van klaar los van wakker. Het tegenovergestelde van klaarwakker is slaperig of duffig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100