Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betkenen de termen "voor mijn commissie" en ïk ben dood" op een veiling?

Ik zie net een programma op tv, Cash op zolder, over een veiling. Die veilingmeester begon met de zin: ik heb hier 380 euro voor mijn commissie geboden. ? Wat bedoelt ze hiermee? Is dat het eerste bod, en is dat voor haar? Want als er maar 100 euro bij komt, blijft er weinig over voor de eigenaar.... Ook zei ze later: 500 euro en ik ben dood. ? Wat betekent dit??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
12.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Met commissie wordt de vergoeding voor de organisatie die de veiling regelt bedoeld, de beloning voor hun diensten.
Er wordt gezegd "ik ben dood" wanneer er geen schriftelijk bod meer achter de hand is om de aanwezige bieders te overtroeven. Dus de veilingmeester geeft daarmee aan dat de mensen in de zaal nu alle kans hebben om het voorwerp te bemachtigen.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Zou het niet zo zijn dat de verkoper het artikel aan het veilinghuis heeft verkocht, en dat die 80 euro dan de winst is voor het huis? De koper betáált en krijgt het voorwerp mee!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding