In het Engels is er een woord dat "stapelgek" betekent. Je spreekt het uit als: "bezurk". Wat is het precieze woord en waar komt het vandaan?

Toegevoegd na 5 dagen:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden.

Overigens wordt dit woord meestal gebruikt in combinatie met "to go". "To go berserk" betekent dan zoiets als "uit je dak gaan".

Antoni
14 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk woord :p

Het beste antwoord

Ha, die Antonie;

Het woord dat je zoekt is 'berserk', afkomstig uit de Noorse mythologie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hopelijk is je Engels geen probleem:

Our adjective comes from the noun berserker, or berserk, which is from the Old Norse word berserkr, "a wild warrior or champion." Such warriors wore hides of bears, which explains the probable origin of berserkr as a compound of *bera, "bear," and serkr, "shirt, coat." These berserkers became frenzied in battle, howling like animals, foaming at the mouth, and biting the edges of their iron shields. Berserker is first recorded in English in the early 19th century, long after these wild warriors ceased to exist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Berserkers

Germaanse krijgslieden brachten zichzelf in trance, waarbij het leek alsof ze dronken waren, brullend als leeuwen en in een soort hypnotische extase losstormend op hun vijanden. Ze hadden daarbij een (virtueel) voorbeeld: Wodan stormt door de lucht op zijn witte, achtbenige schimmel Sleipnir met in zijn gevolg een leger van overleden strijders (de einharjar) die zwart van gedaante waren.

De nagalm van dit gebruik blijft bestaan in opvolgers van de Germaanse mannenbonden, die bij bepaalde gelegenheden verkleed gaan alsof ze al behoren tot het Wodansleger. Er wordt dan van Berserkers gesproken. Als wildemannen doen ze hun naam nog eer aan tot ver in de late middeleeuwen.

Berenhuiden of wolvenhuiden

Tijdens cultische feesten was het een gebruik dat de mannen zich hulden in berenhuiden en daarbij brachten zij zichzelf en elkaar in een heilige extase. Deze mannen worden in de literatuur dus berserker genoemd. De naam verwijst naar de betekenis van berenhuiden. Door zich te gedragen als goede strijders van Wodan, geloofde men in de goede gunsten van de onberekenbare godheid. Afhankelijk van de streek kon het berenvel ook ingewisseld zijn door een wolvenvel of hertenvel.

De berserkerfeesten begonnen uit de hand te lopen toen het christendom zijn intrede deed en het geloof in Wodan op de achtergrond kwam. Waar men aan vast hield waren de volksgebruiken, maar zonder de rituele context, begon het vaak flink uit de hand te lopen, zodat allerlei verbodsbepalingen noodzakelijk werden.
Op de afbeelding uit de 8e eeuw uit de Vita Amandi uit Valenciennes in Frankrijk zien we Wodan sprekend afgebeeld (met een krul komend uit zijn mond) met zijn beide honden Freki en Geri. Rechts staat een bisschop met staf en aureool. Boven de hoofden van de volgelingen van de oude godsdienst zwaait iemand met een wierookvat. Waarschijnlijk was zo'n prent al bedoeld om de mensen af te schrikken om zich te blijven vasthouden aan het oude geloof.

bovenlichten.net