Drinkceremonie om het tutoyeren te bezegelen. Dus geen "U" meer:

http://de.wikipedia.org/wiki/Br%C3%BCderschaft_trinken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(voor als je duits niet zo geweldig is : je hoort daarbij dus je armen van de hand met het glas erin in elkaar te haken, en elkaar een zoen (op de wang) te geven, hoewel mannen dat zelden doen....
In Duitsland gaat het er vaak nog heel formeel aan toe. Zo is er de regel dat men elkaar uit beleefdheid en om een zekere afstand te houden 'u' noemt.
Ken je elkaar langer en heb je inmiddels een vriendschap opgebouwd, dan komt er een moment dat de één aan de ander aanbiedt om elkaar te tutoyeren, dus om elkaar met 'je' aan te spreken. Gaat de ander hiermee akkoord dan wordt het glas ingeschonken en met de armen om elkaar gehaakt wordt symbolisch een soort broederschap hiermee aangeduidt. Je drinkt dan met de arm om elkaars arm heen waarin de hand gevuld is met het glas, een slok uit het glas en noemt elkaar vanaf dat moment je en jij.
Het is een soort ritueel waarin deze handeling altijd zo moet verlopen.
amc