'Jij' is in beleefde vorm 'u', wat is 'jullie' dan?

Ik werk in de horeca en elke keer als er dan, vooral oudere mensen komen zeg ik dan "Goedenavond, lopen jullie maar mee" o.i.d. maar het is, vooral tegenover ouderen onbeschaafd om ze informeel aan te spreken, jij word U, wat word jullie dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
18.9K

Het beste antwoord

De meervoudsvorm van 'u' is eveneens 'u'.

Of je het nu tegen één of meer personen hebt: in beide gevallen is "loopt u maar mee" de juiste aanspreekvorm.

Toegevoegd na 1 minuut:

Om het nog wat netter te maken zou je zelfs niet "loop maar mee" moeten zeggen, want dat is al vrij familiair. Formeler is bijvoorbeeld "Ik zal u naar uw tafel brengen", of "Wilt u mij volgen?" (maar dat laatste uitgesproken als mededeling, niet als vraag).
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vreemde min... heb heel wat jaren in de horeca gewerkt en snap niet wat er niet zou kloppen aan je antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4 plusje?! Wow, nieuw record van plussen die ik heb gezien op goeie vraag, daar kan er nog wel eentje bij! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt gewoon als een bus. De minnen slaan helemaal nergens op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sluit ik me helemaal bij aan. +
Cryofiel
11 jaar geleden
Ach ja, die minnetjes. Misschien heb ik afgelopen week een paar keer iets geschreven waar iemand boos over werd, en zijn dit wrokminnen. Misschien heeft één van de minnaars een goede reden hier een min te geven. Zonder toelichting zullen we dat nooit weten. Als we de reden dan toch al niet weten, dan zijn die minnen totaal nietszeggend, toch? Ik maak me er dan ook totaal geen zorgen over. En al helemaal niet nu ik de verhouding tussen plussen en minnen zie! ;-) Dank, allen, voor de ondersteunende woorden.
Kristal
11 jaar geleden
Kan ik me helemaal niets bij voorstellen Cryo, dat iemand boos wordt over wat jij schrijft ;-)) Dus een dikke +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wajoo... 35 plusjes al!
MissBiggie
11 jaar geleden
Met die van mij erbij: 38!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wut 40 +jes :O dat heb ik nooit gezien hier.

Andere antwoorden (5)

Je kunt ook u in meervoud zeggen! Goedenavond meneer, mevrouw, loopt u maar mee....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat woordje maar in "loopt u maar mee" komt op mij wat onsympathiek/familiaar over. Ik zou het, net als het woordje "jullie", proberen te vermijden
Ook U. U is zowel enkelvoud als meervoud
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen :" Loopt u allen maar mee"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit officieel verkeerd Nederlands, vandaar de minnen? Ik dacht namelijk ook aan wat jij, Mokummer zegt.
Bent u het hier allen niet mee eens;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ook al is het geen goed nederlands, het word vaak gebruikt en staat erg netjes. alleen voor goed nederlandsa zeg je: Loopt u maar mee...
Ik hoor ook wel eens "u en de uwen". Geen idee of dat correct Nederlands is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Ja hoor, dat is statig ouderwets keurig Nederlands!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat slaat uitsluitend op familieverbanden. Vier mannelijke zakenrelaties spreek je beslist niet aan met u en de uwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De uwen" is een bezit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De uwen" duidt op een familieverband. Dat zijn je partner, je ouders, je kinderen.
Amadea
11 jaar geleden
Zou het niet kunnen staan voor 'degenen die hier nu bij u zijn'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is goed Nederlands, maar wordt vooral gebruikt in schrijftaal. Inderdaad heb ik nooit iemand horen uitspreken: U en de uwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja inderdaad. De uwen. De mensen van u.
je kan inplaats van jullie zeggen : U beiden.
tenminste volgens de etiketten.

Toegevoegd na 1 uur:
een etiket is ook handig :) voor als je het vergeet... (etiquette)