'Jij' is in beleefde vorm 'u', wat is 'jullie' dan?

Ik werk in de horeca en elke keer als er dan, vooral oudere mensen komen zeg ik dan "Goedenavond, lopen jullie maar mee" o.i.d. maar het is, vooral tegenover ouderen onbeschaafd om ze informeel aan te spreken, jij word U, wat word jullie dan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De meervoudsvorm van 'u' is eveneens 'u'. Of je het nu tegen één of meer personen hebt: in beide gevallen is "loopt u maar mee" de juiste aanspreekvorm. Toegevoegd na 1 minuut:   Om het nog wat netter te maken zou je zelfs niet "loop maar mee" moeten zeggen, want dat is al vrij familiair. Formeler is bijvoorbeeld "Ik zal u naar uw tafel brengen", of "Wilt u mij volgen?" (maar dat laatste uitgesproken als mededeling, niet als vraag).

Je kunt ook u in meervoud zeggen! Goedenavond meneer, mevrouw, loopt u maar mee....

Ook U. U is zowel enkelvoud als meervoud

Je zou kunnen zeggen :" Loopt u allen maar mee"

Ik hoor ook wel eens "u en de uwen". Geen idee of dat correct Nederlands is.

je kan inplaats van jullie zeggen : U beiden. tenminste volgens de etiketten. Toegevoegd na 1 uur: een etiket is ook handig :) voor als je het vergeet... (etiquette)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100