Wat is het verschil tussen doodgaan, sterven en overlijden?

Dat vroeg ik mij altijd al af. Het komt alle drie op hetzelfde neer: het leven verlaten, maar daar zijn volgens mij drie verschillende benamingen voor.
Misschien zegt dat wat over hoe je doodgaat; dat weet ik niet. Daarom stel ik deze vraag.

Groeten,
MrMorrie1.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
9K

Het beste antwoord

De oorspronkelijke betekenis van sterven is: stijf worden. Doodgaan betekent: de verandering van levend zijn naar levenloosheid.
Overlijden staat voor: overgaan in een andere toestand. Het hield in het middeleeuwse Nederlands letterlijk 'oversteken' in.

Dus sterven betreft de lichamelijke toestand, doodgaan het proces, en overlijden de geestelijke toestand.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede verwoording van de verschillende definities van de drie woorden. Ik ben er in ieder geval een stuk wijzer van geworden.