Drukken, duwen, stoten....het zijn allemaal synoniemen van elkaar en taalkundig allemaal juist.
De betekenis is ook gelijk; een voorwerp of lichaam met geweld van zijn plaats proberen te verwijderen.

Gevoelsmatig ligt het echter wel anders welke invulling je eraan geeft. Het duwen kost minder kracht en heeft niet zo'n korte uitwerking dan stoten. Iemand opzij stoten gaat vaak met een korte krachige beweging.
Drukken heeft voor het gevoel ook een krachtige, aanhoudende werking. "Dit dak drukt te veel op de muren", in die zin is het langer dan 'op een knopje drukken". Hel ligt dus aan de context waarin het geschreven staat.
Overdrachtelijk kan drukken ook iets anders betekenen.
Zo kan er iets het gemoed bezwaren en kan bijv. een geheim op jou drukken.

Ik woon in de randstad en hier duw je in de volksmond een rolstoel. Een ander gedeelte van het land kan er voor hebben gekozen om drukken te zeggen, het ligt dan aan de volksmond wat over het algemeen gezegd wordt.

Feitelijk kan en mag het taalkundig gezien allebei.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je duwt een rolstoel,
als je hem zou drukken dan drukte je hem in elkaar.
duwen is iets in voorwaardse richting verplaatsen.
drukken is wanneer het voorwerp stil blijft staan en je daar een handeling mee doet.
dus een doos in elkaar drukken
en een rolstoel duwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
En als je drukt IN een rolstoel, moet je hem schoonmaken.
MissBiggie
12 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kun je beter een postoel voor nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaah :)
In sommige delen van het land zeggen ze in plaats van "duwen" dus "drukken". Dus het kan allebei :-)
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Waarom een min? Motiveer dat dan ook ...
MissBiggie
12 jaar geleden
Ach ... laat ook maar ... zucht
In het oosten van het land druk je hem. In ABN duw je hem.

Toegevoegd na 51 minuten:
Ik was in het begin elke keer in de war toen een kennis van mij, uit het oosten van het land, het had over haar DRUKrolstoel. Ik moet dan aan een postoel denken. Maar ze bedoelde gewoon een DUWrolstoel. In twente is het dus heel normaal om het over 'drukken' te hebben, maar voor de rest van Nederland klinkt het heel raar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige juiste antwoord ; Tukkers drukk'n, de rest van Nederland duwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit me ook echt te verbazen over al die andere mooie verklaringen en vormen van uitleg: het is écht puur een regionaal verschil, heel simpel.
Drukken betekent onder andere: zwaar duwen. Als een persoon met behoorlijk gewicht in een rolstoel met slappe banden verplaatst wordt, dan zou je dat drukken kunnen noemen. Want dat is echt zwaar werk. Maar zijn de banden gewoon stevig opgepompt, dan is het duwen want dan krijg je het zelfs met één arm voor elkaar.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet mee eens: als ze zwaar duwen bedoelen bedoelen ze toch die doos in elkaar drukken, naar beneden duwen dus. Dat zie je ook in jouw link aan: drukken* duwen, zwaar liggen op. Het er dus OP liggen/duwen/drukken. Zoals in het eerste antwoord staat is duwen: naar voren bewegen en drukken: in elkaar DUWEN. Ik vind dus niet dat je mag zeggen dat zwaar duwen van een rolstoel drukken is (tenzij je in Twente woont maar dat was jouw argument niet).
Amadea
12 jaar geleden
Je bedoelt dus dat jij het niet eens bent met de informatie die de Etymologiebank verstrekt, Pelle. Stuur ze een bericht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dan lees jij mijn reactie niet goed. Het is prima wat er staat maar ik vind niet dat jij daaruit de conclusie mag trekken dat als de rolstoel met inhoud zwaar is je opeens WEL van drukken mag praten. Er staat toch drukken=zwaar duwen OP! Niet zwaar duwen TEGEN.