Schrijf je linksrijders aan elkaar?

of is het links rijders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Het kan allebei, maar het betekent iets verschillends.

"Op de snelweg vormen linksrijders een grote ergernis."
Hier gaat het om linksrijders, dus mensen die links rijden.

"Ik zie links rijders en rechts toeschouwers."
Dit zou kunnen worden gezegd door een sportverslaggever die op de motor meerijdt met de Tour de France. Als de motor rechts van het peloton rijdt, ziet de verslaggever aan zijn linkerkant de rijders en aan zijn rechterkant de toeschouwers.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je schrijft het aan elkaar, net als linkshandige en spookrijders.
Amadea
12 jaar geleden
Dit wordt aan mekaar geschreven.
fremar
12 jaar geleden
De ultieme tip, in deze en andere situaties:

Als het één ding is, is het één woord.

Net als 'autobandventieldopje'. Daar waar het aaneenschrijven van bepaalde letters een probleem kan veroorzaken gebruik je een streepje, dus bij E-snaar, KLM-vlucht, ABC-formule, ANWB-kantoor, EHBO-cursus, VMBO-scholier, etc.

Toegevoegd na 40 seconden:
Ergo, het antwoord is 'ja'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus soldaten die naar een tentoonstelling gaan over tenten die in het bivak gebruikt kunnen worden gaan naar een soldatententententoonstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Massagebed!
Cryofiel
12 jaar geleden
Het was toch een hottentottententententoonstelling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En DAAR mag je dus wel een verbindingsstreepje plaatsen om - als dat uit de context niet blijkt - duidelijk te maken of het om een massage-bed of een massa-gebed gaat. Zolang er maar geen spatie tussen komt.