Wat is het antecedent van 'die' in onderstaande zin?

In willekeurige volgorde geven we hier een aantal voorbeelden van nieuwigheden op dat terrein die recent de publiciteit haalden.

Zijn het de voorbeelden of de nieuwigheden die de publiciteit haalden? Waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Een betrekkelijk voornaamwoord verzorgt de betrekking tussen de hoofdzin met het antecedent en de bijzin. Het begint bijna altijd met het betrekkelijk voornaamwoord; er kan alleen een voorzetsel voor komen. Het betrekkelijk voornaamwoord verbindt twee zinnen met elkaar.
"De man loopt daar. Hij is mijn vader. - De man die daar loopt is mijn vader". Met die wordt 'de man' bedoeld. Daarom noem je hem in dit geval het antecedent.

"In willekeurige volgorde geven we hier een aantal voorbeelden van nieuwigheden op dat terrein die recent de publiciteit haalden." Wat haalden recent de publiciteit?
Een aantal voorbeelden van nieuwigheden op dat terrein. Er kunnen best meer nieuwigheden op dat terrein zijn geweest, maar de voorbeelden die genoemd worden haalden de publiciteit. De voorbeelden zijn dus het antecedent.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik snap de minnen niet want volgens mij heb je gelijk! Ik heb het nog nagevraagd aan een aantal docenten Nederlands en ik ben er nu vrijwel zeker van dit klopt. Mooie uitleg ook, top!

Andere antwoorden (3)

die heeft hier betrekking op nieuwigheden op dat terrein
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze zin geeft zelf geen duidelijkheid of het de *voorbeelden* zijn, dan wel de *nieuwigheden* die de publiciteit haalden. Je kunt dan dus evenmin bepalen wat het antecedent is. Als dit onderscheid wezenlijk is, zou de zin anders geformuleerd moeten worden.
1. Recent haalden nieuwigheden op dat terrein de publiciteit; daarvan geven we hier ... een aantal voorbeelden.
2. Recent haalde een aantal voorbeelden van nieuwigheden op dat terrein de publiciteit; die geven we hier ....

Als dit algebra was zouden we het met haakjes kunnen oplossen:
1. In willekeurige volgorde geven we hier een aantal (voorbeelden van nieuwigheden op dat terrein) die recent de publiciteit haalden.
2.In willekeurige volgorde geven we hier een aantal voorbeelden van (nieuwigheden op dat terrein die recent de publiciteit haalden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel bijzinnen slaan terug of hebben betrekking op een zelfstandig naamwoord.
Zulke zinnen heten bijvoeglijke (ook wel betrekkelijke) bijzinnen. Dergelijke bijzinnen beginnen met een betrekkelijk voornaamwoord, meestal 'die' of 'dat'.
Het zelfstandig nmw. dat daarop volgt is het antecedent.

De jurk die Ria gekocht had, was snel kapot.
'die Ria gekocht had' ( de bijzin) slaat terug op 'jurk'( het antecedent).

Het huis dat hij kocht, is in goede staat.
' dat hij kocht' (de bijzin) slaat terug op 'huis' (het antecedent)

Het aantal voorbeelden van nieuwigheden, die recentelijk de publiciteit haalden.
'die de publiciteit haalden' (de bijzin) slaat terug op 'voorbeelden van nieuwigheden', waarvan 'voorbeelden' het antecedent is, omdat niet de nieuwigheden zelf het belangrijkst zijn maar alleen de voorbeelden ervan. Hierom gaat het in de zin.
amc