Wat is de vrouwelijke naam voor een ambtelijk secretaris?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.2K

Het beste antwoord

Een ambtelijk secretaris heet inderdaad nooit ambtelijk secretaresse en de functie secretaris in een bestuur is ook een andere die van een secretaresse. Secretaresse staat voor "ondersteunende kantoormedewerker" en dat kan ook een man zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

We spreken van gemeentesecretaris, ook al is het een vrouw, en niet van gemeentesecretaresse....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is geen vrouwelijke benaming voor.
De functie ambtelijk secretaris houdt in:
Ondersteuning van de OR.
Dat kan zowel door mannen als door vrouwen gebeuren.

Hier een site van een vrouw die professioneel ambtelijk secretaris is.
http://www.ambtelijksecretaris.nl/index.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Niet alleen ondernemingsraden hebben een ambtelijk secretaris, hoor! Ieder bestuur kan een ambtelijk secretaris aanstellen, naast de bestuurlijk secretaris. De eerste is dan degene die feitelijk het werk doet. Hij/zij maakt echter geen deel uit van het bestuur. De tweede is wél officieel bestuurslid.
De vrouwelijke naam voor een ambtelijke secretaris, is gewoon secretaresse. Het kan dus prima 'gemeentesecretaresse' zijn. Omgekeerd is het juist, dat een mannelijke 'secretaresse' van een directeur, een secretariaatmedewerker genoemd zou kunnen worden. Daarnaast zou een directeurssecretaresse ook secretariaatsmedewerkster genoemd kunnen worden.