Is het waar dat het spreekwoord 'Hoge bomen vangen veel wind' klopt?

Klopt dit spreekwoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
12.9K

Antwoorden (5)

Het is als metafoor bedoeld. De hoge bomen zijn in dit geval de hoger geplaatsten (directeuren, burgemeesters, notarissen, voetbaltrainers in de eredivisie, enzovoort), als er iets mis gaat zijn zij degenen die verantwoordelijk zijn en als eerste er uitvliegen of de meeste kritiek krijgen.
Er was ook een tv programma dat heette "Hoge Bomen", dat was een docu over kopstukken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dus ja, hoge bomen vangen veel wind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In alle spreekwoorden zit wel een kern van waarheid, en ja hoge bomen, vooral als ze op een open veld staan, hebben veel te verduren van de wind
12 jaar geleden
Zeker! Hoge bomen zullen als eerste bij heftige stormen dwars over de weg komen te liggen! Óók hooggeplaatste figuren trouwens, vandaar het spreekwoord....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt je af of dat tegenwoordig nog klopt? Ik denk het niet, want die 'Hoge Bomen' hebben jurische adviseurs, en die zorgen ervoor dat die 'Hoge Bomen' óók bij wanprestatie kunnen wegkomen met een mooie bonus. Dus van te voren al juridisch dichtgetimmerd.
Nee, ze vangen geen 'wind' meer. Helaas.

Toegevoegd na 2 uur:
De betekenis van dit spreekwoord, volgens Nederlandse spreekwoorden spreuken en zegswijzen, van K. ter Laan,
is: wie een voorname betrekking bekleedt, is vaak het voorwerp van afgunst en nijd en staat bloot aan veroordeling van zijn daden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Met je eens Klaas. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, Kristal. Het gaat hier dus ook over veranderende normen en waarden. Het is wel dat de daden veroordeeld worden, maar vroeger was dat 'erg'. Tegenwoordig maalt men er niet om. Er is in dertig jaar tijd veel veranderd in ongunstige zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Klaas: Ze vangen nog wel steeds veel wind, maar de gevolgen zijn minder erg.
Je zou "hoge bomen" ook als metafoor kunnen zien als de mensen die als eerste een mening verkondigen. Daar is lef voor nodig, omdat diegene veel weerstand ontvangen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan verander je de betekenis van het spreekwoord.
Ik vermoed, dat spreekwoorden meer betekenisvast zijn dan doorsnee woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, je kunt aan alles een andere betekenis hangen, maar daarmee schieten we niks op.