Wat verschilt een "voorverwarmde" oven van een "warme" oven?

Een gerecht in een voorverwarmde oven van 200 graden doen, of in een warme oven van 200 graden, is beiden toch hetzelfde? George Carlin zei dat een over warm of koud kan zijn, meer opties zijn er niet. Wat zien we over het hoofd?

Toegevoegd na 2 uur:
Het gaat dus om het taalkundige vraagstuk: wat is "voorverwarmd" anders dan "warm"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Antwoorden (6)

Als een oven 200 graden is dan is de temp. natuurlijk 200 graden. Maakt niet uit hoe je de oven hebt verwarmd tot dat aantal graden.
Ondanks wat George Carlin zegt, zijn er lauwe, warme, middel hete en hete ovens. Het verschil zit natuurlijk in de temp.
Dus een verschil tussen een voorverwarmde oven of een warme oven is er niet.
Verder is het zo dat er meestal van vaste waarden wordt uitgegaan. Kijk maar eens in je kook- of bakboek. (Appeltaarten bv 180 graden enzovoort)
Succes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zit er op een oven een knop voorverwarmen. De oven wordt dan sneller heet. Dus oven voorverwarmen met de voorverwarm knop en dan op de juiste stand en het gerecht erin.
Gerecht in een reeds warme oven doen van 200 graden heeft het zelfde effect.
Maar een oven op gewone stand tot 200 graden laten opwarmen duurt iets langer dan verwarmen op stand voorverwarmen.
Je moet ook nooit proberen om een gerecht/cake/pizza te bakken in een oven terwijl je de oven op voorverwarmen laat staan. Het gerecht/cake/pizza is heel snel te donker zo niet zwart en oneetbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil is wat er daarna zou moeten gebeuren en of dat gebeurt.
Als is voorgeschreven dat het gerecht in een voorverwarmde oven geplaatst moet worden dat moet m.i. daarna de oven op die temperatuur worden gehouden.

In een warme oven zal dit niet of minder goed gebeuren omdat die oven niet verder verwarmd wordt, wat wel in een voorverwarmde oven mogelijk is.

Overigens lijkt me dit geen onderwerp voor de rubriek taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me nu juist wel een taalkundige zaak. Een warme oven van 200 graden is 200 graden. Een voorverwarmde oven van 200 graden is 200 graden. Er is dus geen verschil tussen voorverwarmd en warm, lijkt me zo. Je hebt het toch ook niet over voorgekoelde drankjes maar koele/koude drankjes? Of voorverwarmde chocolademelk maar warme chocolademelk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelieve eerst inhoudelijk kennis te nemen van mijn antwoord.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
M..i. erg vaag antwoord...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Commentaar zonder argumenten is een niet onderbouwde mening. Dat maakt een reactie niet mogelijk.
Volgens mij is voorverwarmd gewoon afgeleid van: "Verwarm de oven voor op 180 graden"

Met andere woorden, laat de oven eerst warm worden voordat je er iets in zet. Het duurt soms 10 tot 20 minuten voordat een oven de juiste temp heeft. Goeie manier om je gebak te laten mislukken, als je het er te vroeg in zet op een onjuiste temp.

Voorverwarmd is in dit geval niet anders dan warm, de temp is hetzelfde. En in beide gevallen, is de oven al opgewarmd.

Ik denk dat het 2 verschillende benamingen zijn, voor hetzelfde.
12 jaar geleden
voorverwarmen = de oven aanzetten op de stand voorverwarmen dat hij vast warm wordt (dus voor dat hij warm moet zijn )
een warme oven = is al voorverwarmd dus de handeling 'iets ervoor' doen is al geweest.
Een voorverwarmde oven is voltooid tegenwoordige tijd. een warme oven is tegenwoordige tijd.

hoop je hiermee geholpen te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je iets bakken bij 200 graden C. dan moet de oven warm zijn en wel op 2oo graden C.
Om in zo'n warme oven te kúnnen bakken, moet je hem eerst vóórverwarmen.

Vele gebakssoorten moeten echter meteen in een warme oven staan om bijv. gist direct te laten werken. Daarom wordt altijd als eerste aangegeven; " Verwarm de oven voor op....". Als je de oven nl. niet voorverwarmt en het gebak in een koude oven schuift, lukt het meestal niet zoals gewenst is. Vaak droogt het gebak dan uit, omdat het er dan te lang in moet staan of het gist werkt niet zoals het hoort.
amc