Wat betekent 'beschaulich'?

Ik sprak met iemand uit Tübingen. Zij omschreef haar woonplaats als 'beschaulich': "ein beschauliches Städtchen".

Volgens Google Translate betekent 'beschaulich' 'beschouwend', maar dat past niet in de context.

Wat bedoelde ze met haar omschrijving?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

In deze context moet u denken aan de Duitse (synoniem)woorden FRIEDVOLL en HARMONISCH. Het gaat dus om een vredig, vriendelijk Duits stadje, waarin geen opzienbarende zaken gebeuren. Het woord BESCHAULICH wordt trouwens vaak in Duitse reisgidsen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mijnwoordenboek.nl geeft als synoniemen van beschaulich verschillende synoniemen. Onder andere aufrichtig wat betekent eerlijk, open, echt. Misschien bedoelde diegene dat Tübingen open is naar andere dorpen of steden toe.
Misschien dat de andere synoniemen je ook helpen bij de zoektocht naar een antwoord. Voor meer synoniemen zie de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze context betekent het woord 'vredig', 'rustig' (wij zouden eerder zeggen: 'landelijk').
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan meerdere dingen betekenen.

Naast wat hierboven beschreven wordt kan het ook bezienswaardig zijn, Tübingen kennende kan ik dat beamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker! De moeite van het bekijken waard.
Gewoon, bezienswaardig. Dus zonder grote trekpleisters of spectaculaire evenementen, maar an sich niet onaardig. Een bezienswaardig stadje, of dorpje.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn eer betekenissen voor beschaulich, maar de precieze betekenis hangt een beetje van de context af. In deze context zou het ook idyllisch of gezellig of behaaglijk kunnen betekenen.
Ook kennen we het woord Beschaulig als 'beschouwend' (persoon) ; teruggegrokken, op afstand. Maar dat lijkt me voor een dorp de juiste context niet.