wat betekent banaliseren precies?

graag een uitleg van dit woord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Antwoorden (4)

Het betekent: iets niet serieus nemen, in betekenis verkleinen en daardoor bijna belachelijk maken.
Iets banaals is iets: bijna te simpel voor woorden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Banaal betekent: alledaags, triviaal. Het stamt af van het Franse woord banal, wat ‘gewoon, platvloers’ is. Blijkbaar is daar nu een werkwoord van gemaakt. De betekenis daarvan is dan dat iets wat eerst uitzonderlijk was op de een of andere manier ordinair wordt gemaakt. Bijvoorbeeld het gebruiken van geweld tegen bepaalde bevolkingsgroepen wat gepoogd wordt te legitimeren door het te banaliseren.
Amadea
12 jaar geleden
uit het woordenboek :
niet serieus nemen en daardoor tot iets banaals maken.

Banaal : is zó gewoon dat het vervelend is.
(Alledaags)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets of iemand banaliseren is er zo platvloers de gek mee hebben dat dit als zeer beledigend ervaren wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is dus veel dieper en gemener dan ergens een (relativerend) grapje over maken, het is een activiteit die opzettelijke kwetsing kan veroorzaken, een vorm van afzeiken zou je als (banale) omschrijving kunnen gebruiken.

Toegevoegd na 20 uur:
Banaliseren staat (nog) niet in het woordenboek.
Steeds weer ontwikkelen zich echter nieuwe woorden.
Een bina soortgelijk woord is ridiculiseren.
Je zet iemand of iemands stelling dan voor gek.
Het is echter op een nettere manier dan banaliseren, naast ridiculiseren reduceer je ook de "kwaliteit"van het gebanaliseerde.
Bij ridiculiseren fakkel je iemand of een stelling af, bij banaliseren zeik je iemand of zijn/haar stelling af.
Dus zou je banaliseren kunnen omschrijven als een ordinaire vorm ridiculiseren., je probeert dan ook iemands
intelligentie/intentie/status belachelijk te maken.
Ik heb daarover geen bron maar houd me wel met woordverklaring bezig.