Kun je zeggen "de gewelddadige dood" in niet-poëtische context?

Zou er niet bedoeld worden: "de gewelddadige moord"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

"De gewelddadige dood" zegt niets meer dan dat de betrokkene door een daad van geweld om het leven is gekomen, dus hetzij moord (bedoeld om te doden) hetzij doodslag (dood is onbedoeld); en er is uiteraard een dader in het spel.
Het antwoord op je vraag is dus: Ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Nee, dat kan inderdaad niet. Dood is het eindresultaat, hoe dat gekomen is kan gewelddadig zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, tegenwoordig zie je ook overal 'de dodelijke slachtoffers' - ik ken dodelijke ziektes, dodelijke ongelukken, maar slachtoffers waar je dood van gaat zijn nog steeds vreemd voor mij.
Een gewelddadige dood hoeft niet per se moord te zijn. Een lange lijdensweg valt hier ook onder. Het lijkt weliswaar op een ander manier, maar een lange lijdensweg valt hier ook onder.
Vreselijk!
Interessante vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het allebei zeggen als er geweld bij gebruikt is.

Het verschil zit in de voorzetsels en dan wordt meteen duidelijk dat bij
'dood' de persoon de actie onderneemt. Hij gaat dood.
'moord' de persoon de actie ondergaat. Hij wordt vermoord.

Actie ondernemen is in dit geval het tegenovergestelde van de lijdende vorm. Zoals in:
Hij slaat
Hij wordt geslagen

Toegevoegd na 2 minuten:
het verschil in voorzetsels:
de gewelddadige dood van X
de gewelddadige moord op X