Wat is het verschil tussen I were en I was in het engels?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
21K

Het beste antwoord

'I was' is de gebruikelijke verleden tijd. Wanneer iets niet kan gebeuren of kan zijn, gebruik je 'I were'.

Voorbeeld:
If I were a boy. (het nummer van Beyonce)
Beyonce zal nooit een jongen zijn, het is een onmogelijke situatie (we laten operaties er even buiten). Daarom gebruik je I were.

Nog een voorbeeld:"
If I were you.
Een veel gebruikte zin, ook in het Nederlands. Je kan echt nooit de ander zijn, ook hier is het een onmogelijke situatie. Je bent jezelf en zal niet de ander worden. Hier gebruik je dus ook I were.

I was is de standaard vorm, als je gewoon iets wil vertellen uit de verleden tijd.

Samenvatting: I were gebruik je niet voor de verleden tijd maar voor een onmogelijke situatie, I was is gewoon het aangeven van de verleden tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg duidelijk. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een kleine vraagje. Ik heb net een zin gelezen en er staat "The one-to-one lessons with Cathy were amazing!" Waarom gebruiken ze dan were ipv was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan (: In jouw voorbeeld zin gebruiken ze lessen, meervoud dus.
Were is naast de vorm die ik al had gebruikt ook de verleden tijd van het meervoud.
Het wordt gebruikt bij alles gebruikt, behalve I, he, she en it, daar gebruik je was. Were heeft dus 2 functies. De onmogelijke situatie en de verleden tijd bij de vormen: you, they en we. Is het zo duidelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absolutely!

Andere antwoorden (4)

I were is meer spreektaal, verbastering.
Soms foutief meervoud(Meervoud zoals als ik vraag aan iemand wat zijn baan is, het antwoord komt wij werken aan....)
I was is de juiste verleden-tijdsvorm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
engels is toch langer geleden dan ik dacht... faal :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
min vanwege zie onder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt allemaal voor de minnetjes nadat ik al opgemerkt had het fout te hebben :-/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je zelf door hebt dat t fout is, wil niet zeggen dat andere mensen geen minnetje meer mogen geven. Je had je foute antwoord ook gewoon kunnen verwijderen :P
I was = ik was
I were = als ik zou zijn, bijv. if I were a carpenter and you were a lady (uit het liedje) = als ik een timmerman zou zijn en jij zou een...........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
''Was'' en ''were'' zijn beide vormen van het werkwoord ''to be'' in de verleden tijd. ''Was'' gebruik je voor I en he/she/it. ''Were'' gebruik je voor you, we, you en they. Het is dus ''I was'', maar ''we were''. Je kunt ''I were'' ook gebruiken, maar alleen bij een voorwaarde, dus bijvoorbeeld: ''If I were you, I'd be happier'' (''Als ik jou was, zou ik gelukkiger zijn.'')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen verschil: "I were" is geen Engels. Het is "I was". Wel kun je zeggen "you were" of "they were" b.v.

Toegevoegd na 10 minuten:
Correctie op mijn antwoord: "I were" bestaat wel! het is een z.g. subjunctive (subjunctief). Voorbeelden; zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de min, zonder uitleg: altijd leuk, intelligente reacties op een antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
I were is conditional.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet wat evarist zegt, wel wat frederieke zegt en wat ensoleille zegt