Scrabblevraag: wat is het verkleinwoord van bizon?

Jonge of kleine bizon, maar dat kun je niet leggen op het bord.
Ook de spellingcontrole heeft geen mening.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Taalkundig gezien mag je het verkleinen en bizonnetje zeggen, maar dat woord wordt eigenlijk niet gebruikt.
Gewoon kalf, of, als de soortaanduiding relevant is, bizonkalf heeft de voorkeur. desnoods kalfJE.

Bizonnetje geeft wel hits op googel, dus het wordt wel eens gebruikt, maar echt ingeburgerd is het woord niet met 7000 hits, waarvan het grootste deel overlap.

Bizonkalf lwordt beduidend meer gebruikt, maar lijdt helaas onder het hedendaagse foutief spatiegebruik. Als twee losse woorden levert het ruim anderhalfmiljoen hits op.

(Maar het hoort dus gewoon aan elkaar ; bizonkalf. )

Toegevoegd na 3 minuten:
*Nog vergeten de eerste zin te corrigeren : die moet luiden : Taalkundig gezien mag je het verkleinen en bizonnetje zeggen, en tot mijn verbazing wordt dat nog hier en daar gebruikt ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent de beste :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wilma ; het verschijnsel dat mensen spaties plaatsen waar ze niet horen, zodat soms zelfs de hele betekenis verandert. Normaliter in een zelfstandig naamwoord dat een omschrijving/eigenschap bevat, zoals bakfiets, toetsenbord, winterjas etc. Hoe langer het woord, hoe groter het risico dat mensen er een spatie tussen gaan zetten. Met vaak hilatische gevolgen ; denk aan de cursus naakt modelschilderen, speeltuin voor twee tot zes jarigen, was machine, affijn, lees maar eens heel goed wat er PRECIES staat. http://www.spatiegebruik.nl/ Hier ga je natuurlijk niet de mist in, maar desalniettemin is het net zo goed een bisonkalf als een leeuwenwelp of een koekoeksjong. Of, als die voorbeelden niet duidelijk zijn : een boekenkast of een wasbak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wilma: Marleen bedoeld de neiging om samengestelde woorden los van elkaar te schrijven. Dus bizon kalf ipv bizonkalf. http://www.spatiegebruik.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat dan weer wel. Ezelskalf? Muildierkalf? Enfin Wikipedia en Google weten wel dat dat niet kan. Zomaar! Dat dan weer niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ezelsveulen en muildierveulen natuurlijk.

Andere antwoorden (4)

Bizonneke lijkt mij voor de hand liggend....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bizontje.

Net als zwijn, zwijnTJE en Stier stierTJE word.

Toegevoegd na 2 uur:
Fout dus, zie reacties. My bad. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ook :
Hij zit lekker in het zontje,
Moeder heeft een nieuw japontje,
Bewaar je wel het kassabontje,
Het kind kreeg van de clown een ballontje, etc ? Helaas ; woorden die eindigen op -on verkleinen we als '-onnetje'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jup, je hebt helemaal gelijk. Foutje. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan gebeuren ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waterton - watertonnetje
Kassabon - kassabonnetje
Triatlon - triatlonnetje
etc.
amc
12 jaar geleden
Om een verkleinwoord te vormen, moet je naar de laatste lettergreep kijken. In dit geval 'zon'. Er zijn regels voor het vormen van verkleinwoorden en er is een tabel die je kunt raadplegen.

Zon staat niet in de tabel, maar je weet dat het verkleinwoord van zon 'zonnetje' is, dus bizon wordt bizonnetje.
De tabel vind je op onderstaande link
http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=NounsAndArticles.21