Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Schrijf je hemel met een hoofdletter?

Aangezien je veel religieuze woorden met een hoofdletter hoort te schrijven (God, Heilige Geest, Koran), vroeg ik me af of je het woord "hemel" ook met een hoofdletter hoort te schrijven. In de nieuwere bijbelvertalingen wordt het niet gedaan, maar in de oudere wel. Wat is nu de norm?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik zou me voor kunnen stellen dat je "hemel", religieus gebruikt, met een hoofdletter schrijft, maar in de basis betekent "hemel' : "uitspansel, het schijnbare gewelf dat de aarde omspant" en is dan een niet religieus begrip en wordt niet met een hoofdletter geschreven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoeft geen hoofdletter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft hemel met kleine letters.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar net hoe hoog een mens of groep die norm stelt, hoe hoger het respect hoe hoger de norm.

Een streng gelovige zal veel respect hebben voor de Hemel het huis des Here.

Maar iemand die spreekt over de zon aan de hemel behoeft de naam geen respect.

Toegevoegd na 23 minuten:
Zo leggen gelovigen het uit als het onzichtbare.

De Hemel bestaat aan de andere zijde van de sluier die het zichtbare koninkrijk scheidt van het onzichtbare koninkrijk. De mens kan micro-organismen niet met het blote oog onderscheiden, maar toch weten we dat deze onder ons bestaan en dat zij eigenschappen en karakteristieken hebben. Op dezelfde manier weten we, in ons geloof, dat de hemel bestaat en dat dit de plaats is van waaruit God regeert.

Dit is de link
http://www.allaboutgod.com/dutch/naar-de-hemel-gaan.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja precies. +1

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding