Als je je verstand op nul kan zetten, wat zou dan het andere uiterste zijn?

12 jaar geleden
in: Taal
6.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de Nobelprijs voor de wiskunde gaat naar Ritsuka!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:D hahaha geweldig!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gevonden die 100%, maar dan kom je volgens mij taalkundig in de knoop.
Je kunt je verstand voor 100% gebruiken, maar niet op 100% zetten.
Ritsuka
12 jaar geleden
Daarom ook als reactie en niet als antwoord :p
rose
12 jaar geleden
Als je een draaiknop aan je hoofd had met een schaalverdeling in procenten....

Antwoorden (7)

Als je je verstand op nul zet, dan gebruik je je verstand niet. Het is net zoals met computers: nul is uit, en één is aan. Het andere uiterste is dus je verstand op 1 zetten.
Je kunt je verstand wel of niet gebruiken, net zoals een koffiezetapparaat. Zo'n ding kan alleen maar aan of uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen min van mij, maar het menselijk brein is geen machine dat je aan of uit kunt zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens WendyH, zeker geen machine. Maar gelukkig kunnen over het algemeen wel kiezen, om ons verstand te gebruiken of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy: dat klopt, maar het is net zo min iets dat je op een of andere nulstand kunt zetten. In feite is elk antwoord dan goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens Widar, dat staat ook in mijn antwoord. Ik denk wel, dat bij geestelijk zieke mensen, in de zin van mensen die vreselijke dingen beramen en uitvoeren, die mogelijkheid wel bestaat. Maar dat is een geheel andere discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om iets te beramen en uitvoeren heb je je verstand ook nodig. Ik begrijp wel waar je op doelt, maar dat is een kwestie van afwijkende moraal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dan doel ik eerder op uitschakelen van gevoel. Maar dat is een discutabel punt.
Je verstand op oneindig zetten.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Blik op nul, verstand op oneindig."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij krijg je geen min hoor. Maar (ook aan stippel) het is toch andersom?
"Verstand op nul, blik op oneindig" is volgens mij zelfs de titel van een bundel reisverhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het ook: 'Verstand op nul, blik op oneindig'
Maar vind de versie: verstand op oneindig wel goed gevonden: Je kunt ook zeggen: Je draait helemaal dol. + voor je antwoord, een creatieve vinding :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk bedacht Escape!
Zowel je verstand op 0 als op oneindig zetten is m.i. niet mogelijk: ik heb dat knopje in ieder geval nog nooit gevonden ;-))
Je kunt je verstand niet op nul zetten, dat zou levensgevaarlijk zijn het wordt bedoeld als een situatie waar je weinig over die belaalde situatie nadenkt dus het enige andere uiterste is intens rationeren over iets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenover verstand staat gevoel.
Het andere uiterste zou dan zijn: gevoel op nul.

"Verstand op nul, blik op oneindig" is een uitdrukking en betekent: "aansporing om zonder kritisch nadenken iets te doen waar je geen zin in hebt". http://nl.thefreedictionary.com/verstand

Maar dat is een uitdrukking voor iets, geen stelling die werkelijk mogelijk is voor geestelijk gezonde mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt.
Het werd vroeger gezegd in de militaire dienst, bij het starten van een mars. Daar is aansporing voor nodig.
Bij het lopen staat de blik op oneindig, en omdat je geen kritiek mag hebben op het houden van zo'n oefening, staat je verstand op nul. Het klinkt ook grappig, en haalde wat spanning uit de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Zoals WendyH al aangeeft is 'verstand op nul' een staat waarin je niet denkt maar doet. Zonder verder na te denken een actie ondernemen.

Het tegenovergestelde zou zijn dat je iets dusdanig gaat overdenken / analyseren dat je niet meer tot actie over gaat. Dat zou je weerhouden tot elke actie, wat praktisch onmogelijk is.

Kinderen doen veel op gevoel. Door minder na te denken over potentiele gevolgen / gevaren gaan ze sneller over op actie. Narmate je ouder wordt ga je die gevolgen en gevaren beter inzien. Dat kan zorgen voor betere keuzes, maar beperkt soms ook de mate van doen.

Soms is het gewoon: 'niet denken maar doen', wat redelijk dichtbij komt bij 'verstand op nul'. Natuurlijk zit er een verschil tussen 'denken' en 'verstand' maar misschien worden we dan te filosofisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verstand op nul en je gevoel voluit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je grijze cellen op volle toeren laten draaien.