Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heeft het woord 'klittenband' een tussen-n?

De woorden 'spinnewiel' en 'lachebek' hebben geen tussen-n, omdat het hier gaat om de werkwoorden 'spinnen' en 'lachen'. Volgens de regel krijgen deze samengestelde woorden dus geen tussen-n.
Maar volgens mij gaat het bij het woord 'klittenband' ook om een werkwoord, namelijk 'klitten'. Ik zou dus geen tussen-n verwachten in dit samengestelde woord.
Wie kan mij vertellen hoe dit zit?

Alvast bedankt,
Robin

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Omdat spinnewiel niet uit spinnen gemaakt is. De haken en lussen vormen klitten, dus vandaar klittenband.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klitten in klittenband komt niet van het werkwoord klitten maar van het zelfstandig naamwoord klit.

Klit is de naam van een plant en ook van de vruchtjes van die plant. Karakteristiek aan die vruchtjes is dat ze zich verspreiden doordat ze aan de vacht van dieren blijven hangen. Ook blijven ze aan kleding hangen.

Deze klitten brachten een Zwitser op het idee om het bekende sluitingssysteem klittenband te ontwikkelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Klittenband is dus niet 'een band die klit' maar 'een band gemaakt van klitten'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding