Waarom heet dat opbergvakje in de auto een handschoenenkastje?

Of handschoenenvakje, wordt het ook wel genoemd.

Er passen wel handschoenen in natuurlijk maar ik denk dat er ook veel vaker andere dingen in zaten

amigo
12 jaar geleden
in: Taal
13.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het alleen als 'dashboardkastje'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook ja.

Het beste antwoord

Daar zaten in de eerste auto's de handschoenen die je aandeed om de auto met de slinger te starten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
Was nog moeilijk maar als ik de link goed lees was deze reden er eerder dus vandaar beste antwoord

Andere antwoorden (3)

Het dashboardkastje wordt vaak handschoenenvakje genoemd omdat dashboard een Engels woord is. Een goede Nederlandse vertaling bestaat er eigenlijk niet voor. In de tijd dat die kastjes in gebruik kwamen werden ze vooral gebruikt om handschoenen in te bewaren. Kijk ook maar naar de naam hoedenplank. Wie legt daar tegenwoordig nou nog een hoed op? Stamt uit diezelfde tijd!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, leuke vergelijking met hoedenplank. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de hoedenplank heeft maar 1 soort hoedje gestaan, een gebreid hoedje over een rol toiletpapier, tankstations met sanitaire voorzieningen waren zeldzaam, de behoefte werd gedaan in de bossages langs de weg, daarvoor werd het toiletpapier meegenomen maar niemand mocht het papier zien.
amigo
12 jaar geleden
ja leuk die hoedenplank daar had ik niet eens aan gedacht
amigo
12 jaar geleden
he wacht even, de hoedenplank was toch ECHT voor een echte hoed? dat van die wc-rol in dat gehaakte dingetje was toch van daarna neem ik aan?????
Amadea
12 jaar geleden
Jazeker. Toen een hoed geen algemeen gebruik meer was heeft iemand waarschijnlijk die gehaakte toiletpapierrolbedekker in de vorm van een hoed bedacht. En nog een voorwerp wat er toen op kwam te staan was een kunststof hondje met een knikkende kop!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. De plank is nimmer gebruikt voor een echte hoed, een heer hield zijn hoed op in de auto.
Amadea
12 jaar geleden
Natuurlijk is die plank van oorsprong wél voor een hoed bedoeld geweest. Waarom zou die naam er anders aan gegeven zijn? Lees ook maar bij http://www.tuttel.com/dingen&deuntjes/3ff.htm: Hoedenmakers benadrukten dat je je hoed nooit op de hoedenplank in de zon moest laten liggen. Want de leren zweetband en het viltmateriaal gingen dan verschillend 'trekken'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuseer me Amadea maar geschied vervalsing komt toch wel heel vaak voor en wil men zich alleen herinneren wat kort geleden gebeurd is en niet die dingen die al eerder gebeurd waren. Heren droegen vroeger buitenshuis een hoed (het werkvolk een klak (pet)), in de koets en ook in de gemotoriseerde koets mocht de hoed niet afgezet worden dus was een hoedenplank voor het opbergen van de hoed van de bestuurder of passagiers niet noodzakelijk. De hoedenplank heeft deze naam ook alleen maar in Nederland, in het Engels heet het gewoon rear deck. Alleen wij preutse Hollanders zouden en moesten die rol toiletpapier meenemen voor hygiënische doeleinden en werd geplaatst onder het gebreide of gehaakte hoedje, als er dan iemand vroeg waar het toiletpapier was kwam steevast het antwoord: Onder het hoedje op de plank, later is dat verbasterd naar: Op de hoedenplank.
Oorspronkelijk was het vakje inderdaad bedoeld om handschoenen in de bewaren. Vroeger achtte men handschoenen tijdens het rijden nodig om koude handen te voorkomen door rijwind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oudere auto's hadden in eerste instantie slechts een opbergplank onder het dashboard.

Daarna kwamen er auto's met een klein opbergkastje ten comfort van de dames, hierin konden ze hun make-up en de handschoenen doen tijdens de rit, te gelijk werd in de rechter zonneklep een spiegel gemonteerd.

Om de dames niet in verlegenheid te brengen werd het opbergkastje handschoenkastje genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de dames niet in verlegenheid te brengen?
Voor het maandverband hadden ze toch
hun handtas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maandverband bestond toen nog niet, de vrouw gebruikte toen hoesjes van badstof dat opgevuld werd met watten. Het openlijk hebben van make-up was destijds not-done, een rol toiletpapier werd bewaard onder een gebreid hoedje op de hoedenplank, vandaar ook de naam hoedenplank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat de min betreft, heb de laatste tijd last van een minnenspook die zonder enige uitleg minnen uitdeelt.