Het wordt allebei gebruikt
Je kan het teruglezen op de bron hieronder.
Toegevoegd na 4 minuten:
Het Groene Boekje kijkt overigens niet naar de betekenis maar naar de vorm van groente: omdat dat woord niet alleen groenten maar ook groentes als meervoud heeft, mag er geen n in een samenstelling met dit woord staan. Het is officieel dus groentesoep, groentepakket, groenteaanbod, enzovoort.
groenten naar keuze ( wortels en selderie ... -snij hierna de groentens fijn en voeg deze bij de rest in de schaal.BIJVOORBEELD groetjes domblondje
25 oktober 2009 13:02
Grapje? Slechte scholing? Nederlands niet je moedertaal?
Voor het geval het geen grapje is: het enkelvoud is 'groente', niet 'groenten'. Het meervoud is dus in ieder geval *niet* 'groentens'.
25 oktober 2009 14:19
Maar Suzy,je spreekt toch weer niet van één groente?
25 oktober 2009 14:33
...Ik wil er niet om strijden, maar google maar eens groentens je vindt het terug in alle recepten.hahah er wordt gesproken van nitraatrijke groentens ,allochtoonse groentens dat is dan meervoud van groenten.Maar de vraag is ,is het nou groentes of groenten.Dus ik antwoorde groentens.Nou de groetjes hahaha ik word er zelf helemaal duizelig van .Maar neem het zo van je aan hoor.
25 oktober 2009 14:34
Als je inderdaad verder gaat zoeken op het woord "groentens", zie je het terug in oude spelling. Maar volgens de huidige spelling is dat volgens mij niet meer toegestaan.
25 oktober 2009 14:42
ooooooow is dat het tja ik ben uit 1960 .........hahahahaha de vraag steller heeft wel wat los gemaakt hier .de groetjens
25 oktober 2009 15:06
@petergradisen: Ja hoor, wortel is bijvoorbeeld één groente.
@josephina: dat je uit 1960 bent, zou niet uit moeten maken. Ik heb het zelf nooit anders geleerd dan ik hier schreef, wat betekent dat als 'groentens' ooit officiële spelling is geweest, dat vóór de spellingshervorming van 1955 moet zijn geweest.
25 oktober 2009 15:47
nou suzy oude spelling nieuwe spelling groente groentens ik vind het allemaal prima jij hebt gelijk ,en ik lig in een deuk hier.Als ik al het woord groente zie op mijn mail moet ik al lachen.groetjens
25 oktober 2009 15:55
@ Allemaal,ik ben van 1935 en heb in mijn leven nog nooit van groentens gehoord! Moet wel heel erg oude spelling zijn!
Voor veel woorden die eindigen op een "e" geldt, dat zij in het meervoud zowel met een "s" als een "n" geschreven mogen worden: je mag dus zowel "groentes" als "groenten" gebruiken. Hetzelfde geldt voor woorden als "gemeente" en "fase".